Winter in Noord Frankrijk

Samenvatting

8 dagen onderweg |  1800 km gereden

We maken een rondreis via Luxemburg door het noorden van Frankrijk. We skiën in de Vogezen en bezoeken een aantal leuke stadjes in de Champagnestreek. Een verslag van een extreem koude winterweek.

Het weer

Het was deze week heel erg koud met temperaturen van -15 ‘C in de nacht. Overdag was de gevoel temperatuur op -23 ‘C ! We verbruiken 6 liter gas per etmaal om de camper warm te houden.

Fietsen, wandelen en skiën

We hebben gewandeld in het skigebied van La Brasse Hohneck. Mooi om zo door het besneeuwde landschap te lopen, De fiets hebben we vanwege de kou alleen gebruikt voor transport van de camper naar de stadjes. We hebben 2 dagen geskied. Schoenen hadden we bij ons. Ski’s konden ter plekke voor een dag worden gehuurd. De kosten bedragen € 10-20 per dag per persoon. Daar komt de skipas van circa € 27 voor een dag nog bij.

Campings

We stonden 2 keer op een camping en de rest op camperplaatsen. In de Vogezen stonden we op grote camperplaatsen voor wintersporters. Voor € 6,00 per nacht maar zonder voorzieningen. ‘s-Avonds staan er allemaal generatoren te draaien omdat veel camperaars niet zonder stroom kunnen of willen. ‘s-Nachts is het gelukkig stil. Wij hebben zo’n ding niet nodig

Rijden

De wegen zijn prima in Noord Frankrijk.

De route en de overtocht

Wij reden in ruim 1800 kilometer via onderstaande route. Klik op de stippen voor de campings of klik op het vierkantje rechts bovenin het kaartje voor een grotere weergave.

Dit verslag is een samenvatting. Indien u een volledig verslag wilt lezen dan kunt u beter onze blogs lezen en aan het einde van elk blog doorklikken naar het volgende. Onderaan elk blog staat daarvoor een link

23 februari 2018 @ Malmedy

We vertrekken al vroeg vanuit Malmedy waar we gisteravond zijn aangekomen.

Camperplaats in Malmedy
24 februari 2018 @ Pont a Mouson

De overnachting op de camperplaats was op zich prima. Er is echter niets te beleven maar goed, daar kwamen we ook niet voor. We rijden naar Baraque Fraiture. Onderweg komen we langs Born en doen een quick stop bij de oude brug.

Born

Mooi metselwerkje dat niet meer in gebruik is maar phoee  he, wat is het koud !

In Baraque Fraiture parkeren we de camper, kleden ons dik aan en lopen naar de enige plek in de Ardennen waar momenteel geskied kan worden. Er liggen wel 5 hele centimeters sneeuw. Feitelijk is het één grote ijsplaat. Levensgevaarlijk!

Baraque Fraiture
In het bos is het wel mooi

Daarnaast is er één piste met een sleeplift. Dat is niks voor ons maar dat wisten we al want we waren hier begin jaren 90 al eens.

We kijken een beetje rond en besluiten weer verder te rijden in de richting van de stad Luxemburg. Daar komen we rond 13:00 uur aan.

We zijn inmiddels redelijk bedreven in het bezoeken van een grote stad met de camper. GPS op centrum, tot 5 km vanaf het centrum blijven rijden en dan de eerste grote parkeerplaats bij een bouwmarkt, Lidl, Mcdonalds of Ikea. Het wordt een Lidl dit keer. We parkeren de camper netjes binnen het parkeervak, halen de fietsen eruit en fietsen het laatste stukje.

Tja, Luxemburg. Wat moeten we daar nou over schrijven. Laten we zeggen dat het een bijzondere ervaring was. Een beetje brave en nette stad als je het positief beschrijft.

Luxemburg

Saai en nietszeggend is de negatieve variant. Op zaterdagmiddag is het rustiger dan in de Kalverstraat op maandagochtend. Er zijn maar weinig echt bijzondere gebouwen en de winkels en etalages zijn simpelweg saai. We lopen dus een kort rondje, eten een broodje en gaan maar weer weg.

Notre Dame – De kerk in Driehuis is groter !

We laden de fietsen in en rijden door naar de camperplaats in Pont a Mouson. Een keurige en mooie plaats aan de Moesel. Voor maar €10 per nacht inclusief stroom en schoon sanitair staan we met een mooi uitzicht in een stadje waar meer te zien in als in heel Luxemburg stad ☺. Een prima tussenstop halverwege de Franse Alpen en vlakbij de Vogezen.

Camperplaats in Pont a Mouson

We lopen nog even de stad in en brengen de avond door met Olympische Spelen en met Netflix

Het dorpsplein in Pont a Mouson
25 februari 2018 @ Gerardmer

Rond half elf rijden we weg vanuir Pont a Mouson richting de Vogezen. Daar komen we rond lunchtijd aan. We parkeren de camper op de camperplaats midden in het dorp. Voor € 6,00 per dag sta je hier zonder voorzieningen maar wel middenin het dorp. We zijn niet de enigen, er staan nog 40 campers !

Camperplaats Gerardmer

We pakken de fiets en rijden naar de pistes. Dat valt nog niet mee. Best stijl. Gelukkig is het slechts 3 km fietsen. Boven is het een mierenhoop, wat een drukte. Het is wel gezellig met live muziek op de piste.

we lopen een rondje, drinken warme chocolade en genieten van het zonnetje uit de wind.

Best stoer zo met de fiets op de piste

We rijden weer naar beneden naar de camper en besluiten naar de camperplaats  La Mauselaine te rijden naast de piste. Ook zonder voorzieningen en oom € 6,00 per nacht.

Een echt winter tafereeltje

‘S-avonds is het even wennen aan alle aggregaten die opeens uit de campers tevoorschijn komen. Zonder 220 V kunnen veel camperaars kennelijk niet leven. Gelukkig staat alles rond bedtijd weer uit en is het stil.

26 februari @ Gerardmer

De volgende dag staan we bijtijds op en melden on om 09:00 uur bij de ski verhuur. Ski’s kosten hier € 10,00 per dag, een liftpas € 27,00 per dag. Dat is beduidend goedkoper dan in de Alpen maar goed. Er zijn is maar 27 km aan pistes.

We zijn het nog niet verleerd

We drinken koffie en verkennen de pistes. Best mooi hoor maar met al die koude zijn de pistes wel knetterhard en ijzig. Om 12:00 uur lunchen we in de camper. S-middags gaan we voor de tweede ronde. Halverwege rusten we even uit in het bos.

Daar langs de kant

Om 16:00 uur houden we het voor gezien. Het is werkelijk berekoud. Dat hebben we nog nooit gehad in de afgelopen 25 jaar. De zon schijnt, buiten is het -9″C maar de gevoelstemparatuur is -23″C. Dat doet gewoon zeer !

We leveren de ski’s in en rijden met de camper naar Camping Domaine du Haut des Bluches in Bresse. Een mooi plekje.

Camping Domaine du Haut Bluches
27 februari 2018 @ La Bresse

Na een rustige nacht op de camping vertrekken we bijtijds. We willen nog even water tanken maar de kraan van de camping blijkt bevroren. Niet zo vreemd bij -18’C vannacht. We hebben geen zin om de föhn erop te zetten dus we rijden naar Bresse-Hohneck. Daar parkeren we camper langs de weg, vlakbij de skiliften. Parkeren is hier gratis en plekken zijn er in overvloed.

Bresse-Honhneck. De camper staat langs de weg. eerste van links

We  kopen een kaartje voor de lift terwijl ons wordt gevraagd of we het wel zeker weten zonder ski’s. Boven is het namelijk -30’C aldus de aardige mevrouw achter de kassa. Natuurlijk weten we het zeker, we zijn toch geen watjes.

Boven is het inderdaad een beetje ‘frisjes’ maar we bikkelen naar een stukje bos in de buurt. De winterplaatjes maken alles goed.

Poeh, -30″C. Stelt niks voor

Na een rondje lopen, drinken we warme chocolade en koffie in een berghut. Daarna wandelen we over de blauwe piste terug naar het dal. Volgens ons mag dat helemaal niet maar wij zijn af en toe een beetje eigenwijs.

Langs de blauwe piste naar beneden

Beneden eten we nog wat en daarna rijden we met de camper terug naar Gerardmer waar we gaan overnachten op de camperplaats. Het is redelijk vol maar er kunnen er nog wel een stuk of 10 bij. We lopen een rondje door het dorp en genieten van een oud hollandsche kermismolen.

Den Oude Hollandsche Draaimolen

Ik controleer nog even onze gasvoorraad en verwonder mij over de geringe hoeveelheid die we hebben verbruikt. Na 4 dagen pas 3/4 fles. Rond 19:30 uur komt de aap uit de mouw. De tweede fles is al leeg en was waarschijnlijk niet vol toen we weggingen. We zitten dus bij strenge vorst zonder gas. Omdat we geen 220 V hebben biedt de elektrische noodkachel ook geen soelaas. Op zoek dus naar een tankstation met LPG. Die is gelukkig in het dorp dus 30 minuten later zijn we weer voorzien van een verse voorraad propaan en kunnen weer lekker stoken. Pff, gelukkig hebben we een gasfles die we zelf kunnen vullen!

28 februari 2018 @ Epinal

De volgende morgen rijden we vroeg richting La Bresse-Hohneck. We parkeren op dezelfde plek als gisteren. We huren ski’s en kopen een dagpas voor de liften. Het is hier wat duurder dan in Gerardmer maar er zijn hier wat meer voorzieningen. Het is net als gisteren stralend blauw.

Mooi plaatje

Uit de wind is het best lekker. In de wind is het ijzig koud. Het doet zelfs zeer ! Goed aangekleed gaan we op pad en skiën we de sterren van de hemel.

Laura voor Olympisch Goud
Robert-Jan gaat voor Zilver

Rond 14:00 uur genieten we uit de wind nog even van de zon voor we de spullen inleveren en vertrekken richting Epinal.

Genieten

We rijden eerst naar Xonrupt-Longemer voor een verlate lunch langs het meer. Geheel bevroren maar je kan er niet schaatsen.

Lunch langs Xonrupt-Longemer

In pakweg 45 minuten rijden we naar Epinal waar we een plekje vinden op camping Parc du Chateau. Een nette camping waar we als enige staan. We fietsen nog even naar het stadje en houden het daarna voor gezien. Het was weer een mooie dag.

Epinal
1 maart 2018 @ Mareuil sur Ay

Na een rustige nacht vertrekken we richting Troyes, een ritje van ruim 2 uur door het, inmiddels besneeuwde landschap. We tanken diesel en voor de veiligheid maar weer LPG gas. Verbruik is 6 liter per dag met deze temperaturen.

Tanken in de sneeuw

In Troyes zetten we de camper op een nagenoeg lege parkeerplaats bij een fabriekswinkel en fietsen we de laatste 3 kilometer naar het centrum. We lopen op ons gemak door het enorme grote centrum waar de vakwerkhuizen eerder regelmaat dan uitzondering zijn. Werkelijk alle soorten winkels zitten in zo’n oud pandje, van designwinkel tot tattoo shop.

Echt vakwerk
Verbazingwekkend leuk

We brengen een bezoek aan de Kathedraal van Troyes en steken zoals altijd kaarsjes aan. De Kathedraal heeft prachtige glas in lood ramen.

Mooie stoeltjes, keurig in een rij
Vakwerk

Het centrum is echt enorm en er lijkt geen einde te komen aan de verschillende huisjes. Leuk om te bezoeken !

We keren terug naar de camper en rijden nog ruim een uurtje in de richting van Epernay, het epicentrum van de champagne. Onderweg rijden we over de binnenwegen door de tomeloze saaiheid van het Noord Franse landschap.

Echt niets te beleven hier

Een windmolen is hier al een sensatie. En je komt werkelijk niemand tegen. Tot we in de champagnestreek komen. Dan is er opeens weer veel activiteit, zijn er mooie uitzichten en leuke dorpjes.

Mooi hoor die champagne !

We stallen de camper op de camperplek in Mareuil sur Ay. Gratis met een prachtig uitzicht op het water. Er is ook stroom maar dat laten we lekker zitten want dat kost € 5 voor 3 uurtjes. Dat is wel erg veel voor een kWh en we kunnen prima een nachtje zonder.

De camperplaats, wat een plaatje

Laura loopt nog even een rondje voor we gaan eten. Ik zie haar lopen aan de andere kant van het water 🙂

Daar aan de overkant

s’-Nachts worden we gewekt door de vuilniswagen die achter de campers even de kliko’s komt legen…..om 04:30 uur. Knettergek die mannen.

2 maart 2018 @ Arras

De volgende dag rijden we naar Reims en parkeren de camper nabij het stadion. We bezoeken als eerste de kathedraal waar nagenoeg alle Franse Koningen zijn gekroond waaronder ook de zonnekoning Lodewijk de XIV. Vreemd idee als je daar loopt.

Fiets kan gewoon voor de deur

De kathedraal is enorm groot en bevat de meeste beelden van alle kerken in west Europa. We lopen een rondje door de stad maar de geplande rondleiding bij champagne producent Veuve Clicquot gaat niet door. Die zijn dicht 🙁 We moeten de proeverij (inmiddels onze favoriete vakantie activiteit) dus ook missen.

We rijden door naar Arras waar we gaan overnachten en parkeren de camper op de camperplaats in Arras. Nou ja, camperplaats. Dat stelt niet echt veel voor. Parkeerplaats is een beter woord.

Camperplaats Arras

Maar goed, het is wel vlakbij het centrum en kost wederom niets. We hoeven hier alleen maar te slapen. We lopen de 1000 meter naar het centrum en aanschouwen de prachtige pleinen en straten met klokgeveltjes.

Prachtige geveltjes, jammer van al die auto’s

We slaan een bezoek aan de ondergrondse kalksteengrotten over maar lopen naar het Musee Beau Arts. Daar is een tijdelijke tentoonstelling over Napoleon.

Napoleon

Het museum zelf is gehuisvest in een voormalige abdij. Op zich al de moeite van een bezoek waard.

Zie je de monniken al lopen?
Uitzicht over de binnenplaats……..
En dit is dan de binnenplaats, je zou bijna monnik worden als je dit zo ziet
Het plein

Op de terugweg lopen we weer langs de mooie geveltjes, Napoleon liep hier ook al, wat leuk! Het heeft veel weg van Brugge en van Gent. Ongeveer dezelfde stijl.

Eén gedachte over “Winter in Noord Frankrijk

• Dag Robert-Jan en Laura
    Mooie maar koude trip hebben jullie gemaakt. Gelukkig zorgen goede
    kledij, een goede uitrusting en de juiste instelling ( en natuurlijk voldoende gas ?) ervoor dat camperen steeds leuk blijft.
    Bedankt voor het verhaal en de mooie foto’s.