#2 | Onderweg naar Oostenrijk

Dit is het eerste blog van onze reis naar de Alpen. Omdat Laura op vrijdag nog met school naar Walibi moet en op zaterdag nog moet optreden met een orkestje ga ik op vrijdag alvast richting Oostenrijk rijden en komt Laura zondag met het vliegtuig (doe maar luxe!) er achteraan. Ik vind het niet erg om alleen te rijden en zo besparen we twee reisdagen. De camper staat donderdagavond al helemaal klaar zodat ik vrijdag vroeg kan vertrekken.

Kitzingen

Reisdagen zijn meestal niet zo interessant zodat ik twee dagen beschrijf in dit blog. Vrijdag om 07:00 vertrek ik vanaf huis. Het is lekker rustig op de weg dus schiet het lekker op. Pas om 10:00 uur heb ik behoefte aan een eerste stop. In Leverkusen drink ik wat in het zonnetje met uitzicht op de Rein. Ik rij vervolgens verder om uiteindelijk rond 17:00 uur aan te komen in Kitzingen. Daar parkeer ik de camper bij de plaatselijke Macdonalds, pak de fiets en verken het stadje in vogelvlucht. Het is lekker weer en in het centrum eet ik een ijsje.

Na een rondje dorp koop ik frietjes die ik in de camper verorber. Vanaf Kitzingen is het daarna nog 10 minuten naar de camperplaats Weingut Bernard in Sulzfeld am Main. Een meer dan fantastische plek in de boomgaard voor maar € 13. Het is vol maar gelukkig krijg ik nog een plekje. Op dat plekje is alleen geen stroom. Dat is echter geen probleem want de accu zit helemaal vol. Ik zet eerst koffie en geniet daarna nog even van het zonnetje.

Camperplaats Weingut Bernard

Na de koffie fiets ik nog even het dorp in. Een bijna middeleeuws dorpje met smalle straatjes, allemaal torentjes en een prachtig kerkje.

Sulzfeld am Main
Fietsen Langs de Main

De volgende morgen ben ik al vroeg wakker. Ik besluit eerst maar eens een rondje te gaan fietsen. Met muts op en handschoenen aan. Het is zalig voorjaarsweer maar om 07:15 uur is het gewoon nog 4 ‘C ! Ik fiets langs de Main naar Marktbreit. Alweer zo’n mooi stadje. Ik ben nooit fan geweest van Duitsland maar dit is toch wel mooi ! Ik bezoek eerst de plaatselijke apotheek. Die is gewoon open op zaterdag om 08:00 uur ! En de tabletjes tegen hooikoorts hebben ze ook. Met al die bloesem heb ik die vast nodig. Bij de bakker staat een rij dus die sla ik even over. Ik maak nog wel een mooi plaatje van het stadje.

Marktbreit

Ik fiets aan de andere kant van de rivier weer terug in de richting van Kitzingen,. Het begint langzaam warmer te worden zodat de muts niet meer nodig is. Ik maak een mooie foto van Kitzingen vanaf de overzijde van de rivier.

Kitzingen
Naar Oostenrijk

Vandaag wil ik tot vlakbij Wenen komen. Doel is de omgeving Linz. Het schiet wederom lekker op. Net over de grens rijd ik in een controle fuik. Alle voertuigen zwaarder dan 2500 kg moeten aan de kant. Nou heb ik gisteren niet veel gegeten maar onder de 2500 kg lukt mij echt niet. De lege camper weegt al 2800 kg. Aan de kant dus. Een norse politieman controleert alleen het tolvignet dat ik gelukkig net heb aangeschaft. Heb ik weer even mazzel. Ik mag dus doorrijden zonder allemaal gedoe. Om 15:00 uur kom ik aan in Linz. Ik parkeer de camper zoals gebruikelijk in een grote stad bij een supermakrt aan de rand van de stad en op de fiets ga ik naar het centrum. Linz is druk met mooie panden en een lange winkelstraat. Ik breng een bezoekje aan de Ursuline Church of St Michael. Een mooie kerk van buiten en van binnen die in 1736 is gebouwd. Ik steek zoals altijd 2 kaarsjes aan.

Ursuline Church of St Michael

Na een rondje door de stad fiets ik terug en rijd ik het laatste stukje naar de camperplaats van de familie Hehenberger in Aschbach Markt. Alweer zo’n prachtig plekje in de tuin van de familie. In principe gratis maar een eigen bijdrage wordt op prijs gesteld en electra kost twee euro. Nou dat komt wel goed hoor. ik ben op dat vlak geen echte Hollander. In de avond werk ik het blog bij en kijk ik nog even een serie op Netflix. Morgen ga ik Laura ophalen in Wenen en beginnen we aan ons gezamenlijke avontuur.

Camperplaats in Aschbach Markt

Eén gedachte over “#2 | Onderweg naar Oostenrijk

• 21 april 2019 om 00:02
    Permalink

Je hoeft maar met het mooie weer. Wat ik ook zo leuk vind, is dat je ook van alles op de fiets verkent. Veel plezier samen.