Outdoor in Noorwegen

Samenvatting

9 dagen onderweg | 3300 km gereden | 67 km gefietst | 37 km gewandeld

Een weekje outdoor activiteiten in Noorwegen staat op het programma. Tim en Rik gaan mee, Laura blijft thuis want die moet (helaas) nog werken. We rijden naar de Hardanger Vidda in Noorwegen waar we mountainbiken, wandelen, raften en skiën.  Het wordt een prachtige week langs onwaarschijnlijk mooie landschappen.

Outdoor op de Hardanger Vidda

Het is best ver rijden voor een weekje maar absoluut de moeite waard. De Hardanger Vidda is bij uitstek geschikt om outdoor activiteiten te ondernemen. Er is werkelijk van alles mogelijk. Sommige activiteiten kunnen op eigen initiatief, anderen kunnen alleen via een organisatie. Via internet is veel vooraf te plannen of te reserveren hoewel dat laatste eigenlijk niet nodig is. In Noorwegen is het nl niet druk 🙂 Een goede voorbereiding is wel noodzaak. Noorwegen is anders dan Nederland. Midden op de Hardanger Vidda ben je echt op jezelf aangewezen. Het is belangrijk om tijdens tochten te kunnen beschikken over goede kleding. In juli was het regelmatig nog tussen 0 ‘C en 5’C. Er lag op veel plaatsen bijvoorbeeld nog sneeuw. De wegen zijn vanzelfsprekend sneeuwvrij.  Mutsen, waterdichte schoenen, handschoenen en regenkleding zijn absolute noodzaak. Verder is het van belang voldoende eten en drinken mee te nemen tijdens de tochten.

Campings

Op de Hardanger Vidda kun je letterlijk overal overnachten. Plaatsen genoeg waar je vrij mag staan. Campings zijn er ook voldoende. De prijzen liggen voor een camper rond de € 30 per nacht.

Rijden

De wegen zijn goed maar allemaal 2-baans. Met de camper haal je een gemiddelde van 50 kilometer per uur. Het vraagt dus tijd om door Noorwegen te rijden. Dat is overigens geen straf want er is de hele route door veel te zien. Voor sommige stukken weg is er een tol systeem. Betalen gaat automatisch achteraf (je krijgt vanzelf een rekening via je kenteken) of via een kaartjes automaat met visa.

De route

Wij reden ruim 3300 kilometer via onderstaande route. De oversteek ging van Hirthals naar Larvik met Colorline. We betaalde 550 euro voor een retour (camper, 3 personen). De overtocht duurde circa 4 uur.

Dit verslag is een samenvatting. Indien u een volledig verslag wilt lezen dan kunt u beter onze blogs lezen en aan het einde van elk blog doorklikken naar het volgende. Onderaan elk blog staat daarvoor een link

Vrijdag 7 juli 2017 @ Larvik

Vrijdagochtend vertrekken om 07:00 uur. We hebben ruim 1000 kilometers voor de boeg en moeten om 22:00 uur in Hirthals zijn. Dat moet lukken in 15 uur. Bij de Duitse Grens is er een controle vanwege de G7 top in Hamburg maar we kunnen zonder problemen passeren.

Onderweg

Rond Bremen ontstaan er echter problemen. Alles staat muurvast dus we rijden een alternatieve route wat ons ruim 2 uur extra reistijd gaat opleveren. Uiteindelijk arriveren we om 21:45 in Hirthals. 30 minuten voor vertrek. Dat was dus net op tijd.

Net op tijd !

Na 4 uur varen komen we om 02:00 uur aan in Larvik waar we de camper op de camperplaats willen zetten. Deze is echter vol maar gelukkig vinden we een plekje aan de rand zodat we eindelijk kunnen slapen.

Zaterdag 8 juli 2017 @ Hardanger Vidda

Na een rustige nacht op de camperplaats in Larvik ontbijten we lekker in het zonnetje met uitzicht op het haventje van Larvik

Ontbijten

Daarna rijden we weg richting Haugastøl. Onderweg stoppen we nog even bij Brufoss. Daar stonden we vorig jaar aan de rivier waar veel zalm zit. Net als vorig jaar hebben we geen geluk en zien we de beestjes niet springen.

Geen zalm te zien

We rijden flink door en komen uiteindelijk rond 16:00 uur aan in Haugastøl. We informeren naar de mogelijkheden om fietsen te huren want willen morgen de Rallarvegen gaan fietsen. Met de nodige informatie rijden we nog een stukje verder naar de Fagerheim Fjellstugu. Daar parkeren we een fiets zodat we straks na de wandeling niet 5 km terug hoeven te lopen langs de autoweg. We rijden vervolgens 5 km verder naar de Halne Fjellstova en parkeren daar de camper.

We laden de rugzakken vol en starten met de wandeling.

We zijn er klaar voor

De route gaat eerst langs de rivier tot aan de Krækkja Lodge en daarna langs het meer weer terug naar de Haugestølvegen.

De wandeling is top !

Tegen 19:00 uur komen we weer aan bij de Fagerheim Fjellstugu. Op de fiets halen we vervolgens de camper op. Het was een prachtige wandeling. Meer informatie is de vinden in het blog over deze wandeling

We zetten de camper op één van de vele parkeerplaatsen langs de weg en overnachten met een prachtig uitzicht

Overnachten op de Hardanger Vidda
Zondag 9 juli 2017 @ Eidfjord

We staan om 08:00 uur op want we willen om 10:00 uur starten. Vanaf de camperplaats naar de Haugastøl is het 15 minuten rijden. We parkeren de camper, laden de rugzakken vol met eten, regenkleding, mutsen, handschoenen en met drinken en huren daarna 3 mountainbikes aan het beginpunt van de tocht. 2 goede bikes en één e-bike voor 350 euro. Dat is inclusief het terug laten brengen van de fietsen. We mogen de fietsen dus achterlaten op een treinstation naar keuze onderweg. Niet goedkoop maar goede fietsen zijn absoluut nodig. Reserveren is overigens niet nodig.

We starten zoals gepland om 10:00 uur. We hebben er zin in. Tot aan Finse 1222 is de weg prima. Beetje omhoog af en toe en langs het spoor. Hier staan ook nog af en toe vakantiehuisjes.

We rijden verder naar Finse 1222. Dat ligt op 1222 meter. Het dorp is alleen per fiets of trein bereikbaar. We hebben al bijna 500 meter geklommen. De weg is sneeuwvrij tot aan Finse. In Finse lunchen we in het hotel. Een Rendier hamburger 🙂 na de lunch moeten we beslissen: Dezelfde weg terug, met de trein terug of doorfietsen.

We besluiten door te fietsen en het te proberen. Om 14:00 rijden we verder en al direct na Finse begint de sneeuw. Om de paar honderd meter is de weg geblokkeerd en moeten we van de fiets. Waterdichte schoenen zijn echt nodig. Het is op zich goed te doen maar we moeten op die manier  totaal 5 km lopen. Alles bij elkaar is dat wel zwaar.

Zo ziet dat er dus uit

De uitzichten maken natuurlijk heel veel goed. Wat is het hier prachtig en rustig. Onderweg komen we hooguit 15 mensen tegen die net zo gek zijn als wij 🙂 Op het hoogste punt ligt nog een paar meter sneeuw. Dat geeft spectaculaire plaatjes. We maken dus veel foto’s. Op film komt dat toch nog net even beter over.

Vanaf Hallingskeid is het weer sneeuwvrij en gaat het alleen maar bergaf. Bergaf is gaaf maar minstens zo inspannend als bergop. We zijn total loss als we om 18:15 uur in Myrdal aankomen.  We laten de fietsen achter en stappen op de trein terug naar Haugastøl. Meer informatie over deze tocht is te vinden in het blog

daarna rijden we naar de Garencamping vlakbij Eidfjord. Een nette camping met heerlijke douches 🙂 Dat hadden we echt even nodig.

Garencamping
Maandag 9 juli 2017 @Eidfjord

Vandaag lassen we een rustdag in na alle inspanning van de afgelopen dagen. We slapen lekker uit, douchen en rijden in de loop van de middag nog even naar Vøringfossen. Dat zijn twee watervallen die op zich best mooi zijn. Het is alleen volledig ingericht op massa toerisme. Uit de bus, foto’s nemen, souvenir kopen en weer in de bus. Van dat werk. Niets voor ons dus.

Alleen even een selfie maar dan snel weer weg bij Vøringfossen

We rijden door naar Eidflord want daar gaan we morgen Raften. In Eidford halen we geld en een paar boodschappen. We zetten de camper vervolgens op de Sæbø camping. Een mooi plek aan het meer.

Sæbø camping

In de avond gooi ik nog even de hengel uit en vang ik zowaar een zalm(pje). Voldoende voor een heel blik vol lijkt mij 🙂

Mijn eerste zalm ooit 🙂
Dinsdag 10 juli 2017

We slapen weer lekker uit en ontbijten in de zon. Wat een prachtig plaatje zo

Beter kun je bijna niet opstaan

Daarna rijden we nog even terug naar Eidfjord want we hebben pas om 14:00 uur afgesproken voor het Raften. In Eidfjord ligt één van de vele cruiseschepen die je in Noorwegen vaak tegenkomt.

Dit is dus een kleintje…..

Om 14:00 melden we ons bij Flatearth voor 2 uur raften. De bootjes liggen al klaar.

Flateurth

Van het raften zelf hebben we (nog) geen foto’s. We hopen dat deze later nog volgen. Het raften zelf is inspannend en leuk om te doen. Na een instructie op het meer gaan we twee keer de rivier af. We denderen over het witte water en zitten een aantal keer vast. Een paar van ons vallen letterlijk buiten de boot.

Na het raften rijden we naar Tyssedal omdat we morgen naar Trolltunga willen lopen. In Tyssedal blijkt echter dat je met de camper niet naar het startpunt mag rijden. De weg is te smal. We moeten daarom met de bus en weten niet precies hoe dat werkt. Te ingewikkeld allemaal om voor morgen uit te zoeken. We eten daarom iets en besluiten om morgen eerst maar te gaan skiën. Via Odda rijden we daarom naar Jondal. Onderweg worden we getracteerd op een mooie zonsondergang

Typisch Noors plaatje

In Jondal rijden we meteen door richting de Fonna Gletsjer. We willen overnachten onderaan de Gletsjer. Het laatste stuk is tol weg en kost € 10,00 per dag. Uiteindelijk rijden we in half schemer en in de mist de berg op. Dat was niet helemaal de bedoeling.

Oeps, dat was niet helemaal gepland

We komen veilig boven waar we alleen blijken te zijn., Dat wordt een rustig nachtje 🙂

Woensdag 11 juli 2017 @ Odda

Om 08:00 worden we gewekt door personeel en skiërs die vroeg willen straten. Het is bewolkt en af en toe regent het. We ontbijten, trekken onze skispullen aan en beginnen aan een dagje zomerski

Klaar voor “Zomer” ski

Alle uitrusting is te huren voor een dag onderaan de lift. Er zijn 4 pistes (groen, blauw, rood en zwart). Vanwege het slechte zicht gebruiken we de blauwe piste die prima is voor één dagje.

Tis wel mistig

Halverwege de ochtend drinken we koffie bij de camper. Dat is wel lekker als die zo dicht bij staat.

Koffie op de parkeerplaats

S’-middags skiën we tot een uur of 15:00. Het blijft jammer genoeg bewolkt met af en toe een beetje regen. Dat is nu eenmaal het risico in Noorwegen. Het maakt ons niet veel uit. We hebben een lekker dagje.

Om 15:00 uur rijden we weer naar beneden. In Jondal doen we een paar boodschappen.

Jondal

We rijden door naar de Odda Camping. Daar is informatie te krijgen over de wandeling naar Troll Tunga. Die willen we morgen doen. Op de Odda camping betalen we voor 1 nacht maar daarna blijkt dat er geen plekje meer te vinden is. We krijgen dus ons geld terug en rijden naar de camperplaats in Odda. Daar wilden we vorig jaar niet staan maar bij gebrek aan beter dus toch maar. Uiteindelijk valt het mee.

Camperplaats Odda
Donderdag 12 juli 2017

We staan om half zes op want we willen om 07:00 starten met de wandeling. We rijden naar de parkeerplaats bij de Tyssohallen in Tyssendal. Daar parkeren we tegen betaling de camper. Om 06:50 uur stopt daar de bus die je naar het startpunt brengt. Reserveren niet nodig, Kosten zijn. 50 Kroon per persoon voor een enkeltje.

Om 07:00 zijn we boven en kunnen we beginnen aan de lange wandeltocht. De tocht staat bekend als zwaar. 11 kilometer heen en 11 km terug. We zijn zeker niet de enigen. Het is druk !

De eerste 4 kilometer zijn het zwaarst !

We lopen stevig door en om 10:00 uur zijn we voorbij het 4 km punt. Nog 7 te gaan. Het is een prachtig landschap.

Mooi hoor !

Met regelmaat rusten we wat uit en eten we wat. We hebben een rugzak vol met eten en drinken mee. Dat was overigens wel nodig ook net als de handschoenen en mutsen want het is af en toe best koud op 1200 meter hoogte.

Halverwege
Ontzettend mooi uitzicht als we halverwege zijn
Foto momentje !

Na 5 uur wandelen komen we aan bij Troll Tunga. En inderdaad: we zijn niet de enige 🙂

Is hier wat te zien ?

Iedereen wil natuurlijk die ene onvergetelijke foto maken op de rots. Dat ziet er dan ongeveer zo uit:

Het ultieme plaatje waar iedereen 10 uur voor wil wandelen (en 2 uur voor in de rij moet staan)

Met al die mensen moet je dan wel een uurtje of 2 in de rij staan ! Iedereen wil natuurlijk meerdere foto’s, alleen, samen en in verschillende posities. Dat duurt uren en daar hebben wij geen zin in. We besluiten een andere tunga (tong) te nemen waar niemand voor staat te wachten. Misschien niet de mooiste maar voldoende voor ons. Na ons volgden er overigens meer die eieren voor hun geld kozen. We hebben dus een uur de tijd om lekker te lunchen en te genieten van de omgeving.

Alternatieve Tunga

Na de lunch beginnen we aan de terugtocht. Naar beneden is overigens net zo zwaar!  Om 17:25 zijn we, na ruim 10 uur wandelen en 1300 hoogtemeters weer beneden, precies op tijd om de bus terug te pakken naar de camper. Daar moeten we eerst even bijkomen.

Pffff

We rijden daarna naar de Eikhamrane camping aan de andere kant van het fjord. Deze camping staat niet op de camperapp en heeft ook geen website. Wel een aanrader !

Eijkhamrane camping
Vrijdag 14 juli 2017

We rijden vandaag terug naar Larvik waar we om 17:30 uur de boor terug nemen naar Hirthals. Daar rijden we nog een stukje verder tot aan Hobro waar we overnachten op de camperplaats van Hobro Seljklub.

Hobro Seljklub

De volgende dag rijden we in een keer door naar huis. Het was een intensieve maar hele mooie week !