#3 | Rallarvegen

Samenvatting

We fietsen de Rallarvegen van Haugastøl naar Myrdal. 714 hoogte hoogtemeters en 67 km. Het wordt een zware maar waanzinnige rit met ruige natuur, heel veel sneeuw en wisselende weersomstandigheden.

Vroeg op

We staan om 08:00 uur op want we willen om 10:00 uur starten. Vanaf de camperplaats naar Haugastøl is het 15 minuten rijden. We parkeren de camper, laden de rugzakken vol met eten, regenkleding, mutsen, handschoenen en met drinken en huren daarna 3 mountainbikes aan het beginpunt van de tocht. 2 goede fietsen en één e-bike voor 350 euro. Een hoop geld maar dat is inclusief het terug laten brengen van de fietsen met de trein. We mogen de fietsen dus achterlaten op een treinstation naar keuze. Reserveren is niet nodig.

De route

De Rallarvegen lopen langs het spoor. Autoverkeer is er niet en de wegen zijn onverhard. Sommige stukken zijn zelfs met een mountainbike niet te doen en daar moet je dus van de fiets af. Het eerste stuk gaat omhoog van 768 meter in Haugastøl naar 1342 meter bij Fogervatn. Op het kaartje lijkt dat pittig maar het valt nogal mee. Af en toe een pittig klimmetje van een paar honderd meter. Na Finse gaat het nagenoeg alleen maar naar beneden tot aan zeeniveau in Flåm.

Het eerste stuk tussen Haugastøl en Finse

De route is met een mountainbike goed te fietsen. Kleine stukjes zijn zo ruw dat wij moetsen afstappen. De stijgingspercentages zijn goed te doen ook zonder e-bike.

Bij de fietsverhuur werd ons al verteld dat er op delen van de route nog sneeuw lag. Wij fietsten op 7 juli dus de route is waarschijnlijk alleen aan het eind van de zomer sneeuwvrij. Tussen Finse en Hallingskeid (21 km) lag er nog op zeker 40 plekken sneeuw. Daar moesten we dus van de fiets af. Waterdichte schoenen zijn daarom aan te bevelen! Totaal hebben we over een lengte van 5 km door de sneeuw gelopen. Dat is best wel zwaar maar je krijgt er ook iets voor terug: een een waanzinnig mooie tocht door ongerepte natuur. Laat je dus niet afschrikken.

Ons advies

Wij zijn eigenlijk te laat gestart. Begin zo vroeg mogelijk. Dat kan al vanaf 08:00 uur. De laatste trein terug van Flåm naar Haugastøl vertrekt om 17:00 uur en die hebben wij dus niet gehaald. Om 18:30 uur vertrekt deze trein vanuit Myrdal. Daar zijn wij gestopt en hebben we de fietsen achter gelaten. Om die trein te halen moesten we nog best doorfietsen. Wij hebben inclusief een rustige lunch in Finse ongeveer 8 uur gedaan over de route naar Myrdal. Een kaartje voor de terugweg koop je overigens in de trein voor ongeveer 20 euro.

De tocht

We starten om 10:00 uur. Bepakt en vol goede moed. En we hebben er zin in.

Let’s go !

Tot aan Finse 1222 is de weg prima. Af en toe gaat het even stijl omhoog maar daarna is het weer vlak. We rijden langs het spoor. Hier staan ook nog flink wat verlaten vakantiehuisjes. Onderweg is er niets te koop dus belangrijk om alles mee te nemen.

Zomaar onderweg

Na 10 km maken we een eerste tussenstop om wat de drinken. De omgeving wordt steeds mooier naar mate we vorderen.

Break

We rijden verder naar Finse 1222. Dat ligt dus op 1222 meter hoogte. Het dorp is alleen per fiets of trein bereikbaar. We hebben al bijna 500 meter geklommen. De weg is sneeuwvrij tot aan Finse.

Besneeuwde toppen zijn al in zicht
Finse

In Finse lunchen we in het hotel. Een Rendier hamburger 🙂 Het is inmiddels 13:30 uur en na de lunch moeten we dus beslissen: Dezelfde weg terug, met de trein terug vanaf Finse of doorfietsen naar een volgend treinstation.

Tijd voor een lunch

We besluiten om door te fietsen en te kijken hoever we kunnen komen. Flåm gaat waarschijnlijk niet meer lukken. Achteraf zijn we te lang in Finse gebleven. Om met een rustig gevoel door te fietsen moet je eigenlijk om 12:00 uur weer vertrekken uit Finse. Om 14:00 rijden we verder en al direct komen we in de sneeuw terecht. Om de paar honderd meter is de weg geblokkeerd en moeten we van de fiets. Waterdichte schoenen zijn vanaf hier echt nodig. Het is op zich wel goed te doen maar we moeten op die manier totaal 5 km lopen. Alles bij elkaar is dat wel weer zwaar.

Zo ziet dat er dus uit
Het meer op 1300 meter hoogte is nog nagenoeg geheel bevroren
Go into the snow

De uitzichten maken alles goed. Wat is het hier prachtig en rustig. Onderweg komen we hooguit 15 mensen tegen die net zo gek zijn als wij 🙂 Maar nogmaals: wat een avontuur !

Op het hoogste punt ligt nog een paar meter sneeuw. Dat geeft hele spectaculaire plaatjes. We maken dus veel foto’s en stoppen veel. Zo schieten we niet erg op in de richting van het eindpunt.

Fotoshoot in de sneeuw

We maken een aantal filmpjes omdat het toch nog net even beter overkomt.

Naar beneden

Vanaf Hallingskeid is het weer sneeuwvrij en gaat het alleen maar bergaf. Dat wil niet zeggen dat je vanaf hier naar beneden kan sjezen. De weg bestaat uit kiezels en rotsen dus het gaat langzaam en voorzichtigheid is noodzakelijk.

We zijn uit de sneeuw vandaan !

Bergaf is gaaf maar minstens zo inspannend als bergop. Continue opletten geblazen want het gaat snel te hard en af en toe gaat het vlak langs een steile helling. Het doet zelfs pijn aan je handen dat gerammel en geschud van het stuur.

Soms moet je lopen vanwege de kiezels
Keuze maken

De weg is hier soms zo slecht dat we ook hier met regelmaat moeten afstappen. Inmiddels is het 17:00 uur en weten we dat we de trein in Flåm niet meer gaan halen. Dat is nog 30 km naar beneden ! We besluiten daarom naar Myrdal te rijden. Daar gaat de laatste trein om 18:30. Dat moet lukken in anderhalf uur. Een beetje spannend wordt het wel. Aan de andere kant is dat ook relatief. Als we de trein missen vinden vast een plekje waar we kunnen overnachten in Myrdal desnoods op het station. Niet comfortabel maar goed.

Prachtige tocht naar beneden langs de rivier

Uiteindelijk blijkt ook 18:30 in Myrdal inderdaad nog krap te worden. We fietsen daarom behoorlijk door. Stom want dat is natuurlijk vragen om moeilijkheden. Rik gaat in een bocht over de kop en één van de fietsen raakt beschadigd. De schade aan Rik valt gelukkig mee. Alleen wat schaafwonden en lichte kneuzingen.

Myrdal

Bijna in Myrdal wacht ons nog een laatste onaangename verassing. We moeten een kilometer klimmen en fietsen is hier volstrekt onmogelijk. De weg is ontzettend slecht. Lopen dus. We zijn total loss als we om 18:15 uur boven komen. 15 minuten speling voor de trein terug naar het startpunt. We laten de fietsen achter bij de restauratie en stappen op de trein.

Terug in Haugastøl melden we ons bij de fietsverhuur. We rekenen de schade aan de fiets af en worden getrakteerd op een mooie regenboog als afsluiting van een onvergetelijke dag