#12 | Canal d’Ille et Rance

Samenvatting

We tellen alle boekwinkels in het boeken stadje Bėcherel. Het zijn er 15 voor de 650 inwoners van het dorp. Daarna maken we een lange fietstocht langs het Canal D’Ille et Rance naar het middeleeuwse stadje Dinan.

Bėcherel

In een klein uurtje rijden we naar het dorpje van de boeken, iets buiten Bretagne. Becherel is een klein middeleeuws dorpje met veel smalle, charmante straatjes. Gelegen op ongeveer 35 kilometer van het historische centrum van Rennes. Ooit waren hier drie boekenwinkels en is er een eerste keer een boekenmarkt gehouden. Inmiddels zijn het meer dan vijftien boekwinkels. We hebben iets met boeken. We lezen ze vanzelfsprekend alhoewel dat inmiddels e-books zijn. Maar waar mogelijk bezoeken we bibliotheken of oude boekwinkels zoals de prachtige bibliotheek in Admond in Oostenrijk en de bibliotheek Liverpool.

We parkeren de camper in het dorp en wandelen eerst naar de bakker voor een lekker koffiebroodje. We kiezen twee abrikozen flappen die vervolgen vakkundig worden ingepakt alsof het een kanootje is.

Te mooi om op te eten

Daarna slenteren we door het dorpje. Er zijn niet alleen heel veel boekenwinkels maar het is ook nog eens een leuk oud plaatsje met mooie straatjes en huizen. Naast de boekenwinkels zijn er aan boeken gelieerde winkels. Zo is er bijvoorbeeld ook een caligraaf. Nou is onze kennis van het Frans net voldoende om bij de bakker iets te bestellen dus het kopen van een Frans boek zit er niet in. Wel leuk om dit zo te zien en een bezoekje waard als u in de buurt bent. Na een bezoek bij de plaatselijke vioolbouwer, hij had de voordeur sleutel in het slot laten zitten, gingen we weer verder.

Pass Sanitaire

Na ons korte bezoekje rijden we nog een klein stukje. Doel is een camping vlakbij het canal d’Ille et Rance. Op de eerste camping waar we aankomen is de receptie gesloten. Dat is irritant. Prima om te sluiten in de middag maar zet dan de slagboom open zodat de mensen een plekje kunnen uitzoeken. We besluiten dus verder te rijden naar een echte kasteel camping en arriveren even later op camping Domaine du Logis. Een grote maar erg rustige camping bij een oud landhuis. Super-de-luxe allemaal hier en de prijs is daarop aangepast 🙂 Bij het inchecken wordt voor de eerste maal deze vakantie gevraagd naar onze vaccinatiebewijs. Die hebben we maar als ik die wil laten zien moet de app eerst geüpdatet worden. Dat duurt even want het bereik is hier niet zo heel goed. Goed om dat in de gaten te houden dus want zonder update geen QR code …. Uiteindelijk lukt het allemaal en kunnen we zelf een plekje uitzoeken. We krijgen echter wel een label om onze pols 🙁 Daaruit blijkt dat we gecheckt zijn. Allemaal een beetje onzinnig aangezien je toch geen plekje krijgt zonder QR code.

Dit is dus waardeloos en onzinnig
Canal D’Ille et Rance

We nemen het bandje maar voor lief, Het is voor een nachtje maar stel je voor dat je drie weken met zo’n ding moet lopen? Echt niet. We stappen om 15:00 uur op de fiets voor een lange tocht langs Canal D’Ille et Rance naar het middeleeuwse stadje Dinan.

De Ille is een thans bijna volledig gekanaliseerde rivier in Bretagne, Frankrijk. De naam is terug te vinden in die van het departement Ille-et-Vilaine. Sinds de kanalisering spreekt men eerder van het kanaal van Ille-et-Rance. De Ille is (was) een zijrivier van de Vilaine, die het water afvoert naar de Bretoense zuidkust. De Rance is een rivier die naar de Bretoense noordkust stroomt. Het kanaal Canal D’Ille et Rance vormt een noord-zuid-scheepvaartverbinding door het binnenland van Bretagne, die Rennes en Saint-Malo met elkaar verbindt. De bouw van het kanaal is begonnen onder Napoleon. Over 84 kilometer doorkruist het kanaal 28 gemeenten.

De fietsroute naar Dinan

Het is een prachtige route die alleen toegankelijk is voor wandelaars en fietsen. En dus helemaal vlak zodat u het desnoods met de bakfiets zou kunnen doen. Langs de route komen we tal van sluisjes tegen om het verval op te vangen dat over de afstand die we fietsen ongeveer 75 meter is. Elk sluisje heeft een eigen sluiswachters huisje. Stuk voor stuk schattige pandjes

Een van de sluiswachters huisjes

De weg langs het kanaal is onverhard maar is prima te fietsen. Kronkelend langs het kanaal fietsen we ongeveer 25 kilometer afwisselend aan de linkerkant en aan de rechterkant van het kanaal.

Sluisje onderweg
Dinan

Na 27 kilometer komen we aan in Dinan. Daar moet je een heel klein stukje omhoog omdat het stadje op een heuvel aan het kanaal ligt. In Dinan waren we 5 jaar geleden al toen we Normandië bezochten. Het is een prachtig oud stadje met huizen uit de dertiende eeuw. Een must see wat ons betreft.

We slenteren door het stadje en brengen een bezoek aan een nogal toeristisch marktje met middeleeuwse producten. Nou ja niet iets waar we heel warm van worden maar goed. We gaan bij en crêperie wat eten maar de frietjes blijken er niet te zijn. Dat is jammer.

Geen ridder te zien overigens

Om 19:00 uur hebben we het gezien en daarnaast is het gloeiend heet. Meer dan 30’C vandaag dus tijd om terug te fietsen. We fietsen dezelfde weg terug en dan ziet het er toch weer allemaal anders uit. Onderweg spotten we nog een bever die heerlijk in het kanaal dobbert.

Niet zo scherp maar we noemen het Willem

Na 53 kilometer komen we weer op de camping aan. Met polsbandje :). De fietstocht was eigenlijk net iets te ver in relatie tot de temperatuur en de beschikbare tijd. Eigenlijk moet je er wat langer over doen en onderweg even een beetje luieren of pootje baden of zo.

5 gedachten over “#12 | Canal d’Ille et Rance

• 23 juli 2021 om 14:05
    Permalink

Superleuk om jullie blogs te lezen! Wij gaan over iets meer dan een week die kant op, en krijgen er al lezende al helemaal zin in!

• 23 juli 2021 om 14:11
      Permalink

Dank voor je compliment en veel plezier straks !

• 23 juli 2021 om 17:54
    Permalink

Mooi geschreven met alle nodige uitleg. Misschien in september gaan we dezelfde route doen. Verder goede reis en veilige kilometers uit audressels dirk en anja