Texel

Een beetje verlate post maar toch nog het reisverslag van onze korte trip naar Texel in oktober 2021. We gaan bijna elk jaar wel een keertje naar Texel. Omdat we deze week niet heel veel tijd hebben kiezen we er dus voor onze herfstvakantie op dit heerlijke eiland te vieren. Oorspronkelijk willen we van woensdag tot en met zondag. Als we echter de weersverwachting zien stellen we onze plannen bij en gaan we van zaterdag tot en met dinsdag. Dat blijkt achteraf een heel verstandige keuze te zijn.

We rijden zaterdagmiddag rond 15:00 uur thuis weg zodat we de boot van 16:30 uur kunnen halen. Onderweg halen we Cock op, een goede vriendin die elk jaar een paar dagen met ons mee gaat. Ruim op tijd zijn we in Den Helder. Met camper en drie passagiers zijn we € 54,60 kwijt voor een retourtje. Dat valt dus erg mee. Ondanks de herfstvakantie is het niet druk.

Aan de overkant rijden we rechtstreeks naar de camping waar we deze week zullen verblijven. Anders dan anders hebben we vooraf even gebeld om te vragen of ze wel open zijn. Het is ons opgevallen dat de informatie op campercontact momenteel niet altijd up to date is. Dat zal vast ook te maken hebben met alle maatregelen rondom Corona waardoor eigenaren van campings en camperplaatsen andere keuzes gemaakt hebben dit seizoen.

Kijk hem schijnen op de camping

We verblijven op een Boerderijcamping Don Voorzorg en dat is op nog geen 400 meter afstand van de camping waar we de vorige keer verbleven 🙂 We staan helemaal alleen op de camping. Speciaal voor ons zijn er twee toiletten open en kunnen we douchen. Verder is nu er op de camping niets te beleven. We eten in de camper en kijken even TV voor we naar bed gaan.

Zondag is het nog een beetje druilerig. We wachten even tot het droog is en gaan dan op de fiets naar Ecomare. Daar is iedereen vast wel eens geweest. Wij dus ook maar dat is al weer lang geleden. Tijd voor een herhaling. We betalen € 16 euro toegang per persoon zodat de zeehondjes en Jan van Genten gewoon haring kunnen blijven eten. In Ecomare is een mooie tentoonstelling over het ontstaan van de Waddenzee maar we komen vanzelfsprekend voor de zeehonden de vogels en het aquarium. Dat blijft altijd leuk om te zien.

Knap koppie

Na het bezoek fietsen we een klein stukje door naar Paal 17. Nadat we onze Covid QR codes hebben laten zien kunnen we uit de wind even lekker lunchen op het terras. Heerlijk. Via Den Burg fietsen we daarna weer terug. In Den Burg is niet veel te doen op zondagmiddag maar het is altijd leuk om even een rondje te slenteren.

De volgende dag genieten we van een prachtige zonsopkomst. Wat is het toch altijd mooi hier op het eiland.

Good Morning

Na het ontbijt kleden we ons warm aan voor een fietstocht naar de Cocksdorp langs de dijk langs de Waddenzee. Dat is een van de mooiste fietspaden op het eiland en een must do voor iedereen. Al snel fietsen we langs de IJzeren Kaap. Met de kerktoren van de NH-kerk in Oosterend vormde de IJzeren Kaap een bakenlijn ten behoeve van de schepen in vooral het oostelijke deel van de Texelstroom. Korte tijd was er vlakbij de kaap in 1843 een haventje gevestigd waar de oestervissers uit Oosterend aanmeerden.

de Kaap

We fietsen verder langs de dijk. Windje in de rug en een flauw zonnetje maken dit tot een groot feest.

Wohaaa

We komen uiteindelijk aan in de Cocksdorp waar we koffie met wat lekkers nemen bij Bakker Timmer. Daarna fietsen we over een nagelnieuw fietspad door de duinen naar de slufter. Een locatie waar we eigenlijk tijdens elk bezoek aan Texel even naar toe gaan voor een wandeling naar de vloedlijn. We parkeren de fietsen aan de voet van de sluftertrap en lopen daarna over de paden naar de vloedlijn. Een wandeling van ruim 3,5 kilometer in totaal. Dat valt dus best mee. Wel via de paden want anders heb je de kans dat je opeens niet verder kan tenzij je een nat pak wil accepteren. In de zomer geen probleem maar nu niet zo verstandig.

Onze wandeling

Na deze intensieve wandeling moeten we hoognodig een broodje kroket eten. Dat doen we traditiegetrouw in het cafe voor de slufter. Daar waan je je in de jaren 70 en daar krijg je ook een broodje kroket al la 1970. Gewoon bruin brood met een koket. Geen garnering en niet meer en niet minder. Als je echt wilt krijg je er ook mosterd bij. Wij houden er wel van aangezien dat blaadje sla en die halve tomaat bij de meeste mensen toch retour gaat. We fietsen daarna via het vliegveld naar Oosterend. Een van de kleinste dorpjes op het eiland. Geen toerisme en hotels hier. Alsof ook hier de tijd heeft stilgestaan.

Wel gek op vogelhuisjes hier

In Den Burg doen we nog even boodschapjes. Aansluitend besluiten we ook nog even door te fietsen naar Oudeschild. Het kan niet op vandaag. In Oudeschild wordt een schapenvacht aangeschaft. Van een Texels schaap natuurlijk. Alles bij elkaar een actieve dag. Heerlijk !

De volgende dag hebben we weer een mooie zonsopkomst die helaas al snel wordt ingewisseld voor regen. Dat is natuurlijk minder fijn. We besluiten met de camper naar Paal 12 te rijden en daar te gaan wandelen. Bij paal 12 gaan we rechtsaf richting de Koog.

Wind en schuim

Na ongeveer een kilometer kun je dan over de duinen naar het achterliggende duinlandschap zodat je ‘ binnendoor’ weer terug kan lopen. Een mooi rondje. Als we terug zijn bij Paal 12 begint het te regenen. Goede planning. Bij Paal 9 duiken we naar binnen voor een laatste lunch op het eiland. Het was weer zalig op Texel. Al met al door alle corona perikelen hebben we dit jaar veel te weinig trips gemaakt. Dat komt vanzelf wel weer. Laten we hopen in 2022.

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog