#7 | Eisbechers

In het blog van gisteren schreven we al over de Koreaanse fotovakschool. In dit blog ook de overige belevenissen van de dag. Ik ben zoals altijd vroeg wakker en voor 07:00 uur loop ik al het dorp in met de verwachting dat het op dat tijdstip nog helemaal verlaten zal zijn. Het is inderdaad rustig. In Hallstatt wonen 900 mensen. Het is van oorsprong een mijnwerkersdorp. De zoutmijn kan nog steeds bezocht worden. In China is inmiddels een kopie van het gehele dorp nagebouwd…..

Hallstatt vanaf andere zijde

Middenin het dorp zie ik een soort van bruidspaar. Een Koreaans stel met een echte fotograaf. Lange jurk, vlinderstrikje en opgemaakt en opgetut om 07:00 uur. Ze flaneren door het dorp en schieten mooie plaatjes. Ik loop er langs en maak een foto van het dorpsplein. Daarna loop naar het einde van het dorp waar ik de Koreaanse fotovakschool tref.

Dorpspleintje, lekker rustig hé
Kerkbezoek

Hallstatt heeft twee kerkjes. Een beneden in het dorp die heel erg sober is en een katholieke, boven in het dorp. Ik klim naar het katholieke kerkje. Het heeft een fraai onderhouden begraafplaats. Het is een mooi kerkje. Voorheen liep ik door een kerk heen, tegenwoordig ga ik zitten. Dat is even vreemd voor een atheïst als ik maar zo zie je echt veel meer. In de kerk hangen twee prachtige drieluiken. Eén over de geboorte van Jesus en één over de kruisiging.

De geboorte
De kruisiging
Zell am See

Ik steek nog even twee kaarsjes aan en loop weer naar de camper waar lekker in de zon kunnen ontbijten. Vandaag willen we richting Zell am See en dan misschien naar de Schmittenhöhe om daar een schnitzel te eten. Onderweg komen we langs verschillende skigebieden. Overal wordt gewerkt in de tuin. De winter is ten einde en iedereen is zich aan het voorbereiden op de zomer. Lekker hoor. Het levert typische Oostenrijkse plaatjes op van kerkjes met witte bergtoppen en een strakblauwe lucht.

Gosau

Rond 13:00 uur komen we aan in Zell am See waar we naar Panorama camp Zell am See rijden. Op deze camping stonden een keer eerder, toen nog met de tent. Het is een op wintersport ingerichte camping vlak aan het meer en op fietsafstand van het dorp. We hebben een prachtig uitzicht op de Kitzsteinhorn, de gletsjer in Kaprun

Camping Panorama Camp

Anders dan gepland gaan we niet naar de Smittenhöhe. Alles is namelijk al gesloten, pistes zijn groen en ook het restaurant op de berg is dus dicht. In Kaprun is nog wel alles geopend maar dat is ons te ver. We rommelen dus wat op de camping en fietsen daarna naar Zell am See. Een ritje van 5 kilometer. In Zell am See is recht helemaal niets te beleven. Dat weten we omdat we hier ook meerdere keren hebben geskied. Zelfs het lokale museum heeft haar deuren gesloten. We lopen dus een rondje en komen werkelijk niemand uit Azie tegen en dan overdrijven we helemaal niet! Er zijn hier wel veel Nederlanders. Op het terras verwennen we onszelf met een originele Eisbecher Tropicale. Deze blijkt iets groter dan we hadden bedacht.

Had ik dat besteld ?

We lopen nog een rondje en fietsen daarna weer naar de camping waar we uit de wind een boek verslinden. Vakantie !