#18 | Langs Hanzesteden

Samenvatting

We maken de terugtocht van Noorwegen naar huis via Denemarken en via 2 Hanzesteden in het noorden van Duitsland. We bezoeken twee hanzesteden. Het leuke stadje Stade en het ietwat tegenvallende Leer.

Fietsen langs de rivier

We besluiten we voor de eerste keer deze vakantie niet te gaan rijden. We blijven dus op de camping en maken een fietstocht langs de rivier. Na al het natuurgeweld van de afgelopen twee weken is dat zelf een beetje saai ! We hebben alleen een leuke foto.

Saai ?
Aarhus.

De volgende morgen pakken we rustig onze spullen in en rijden op ons gemak naar Langesund waar we om 12:30 aankomen. Drie weken geleden begon hier onze vakantie. Een laatste foto van Noorwegen en om 14:30 varen we weg. Vier uurtjes later zijn we weer in Hirthals.

Dag Noorwegen, we komen zeker terug !

We eten even snel een hamburger en daarna rijden we tot het donker is. We stoppen uiteindelijk op de Aarhus camping. Daar is een quick stop en go waar je voor 13 euro kan staan. Prima als tussenstop om te slapen. Verder hebben we daar eigenlijk niets te zoeken. De camping zelf ligt aan een drukke weg en is voor ons niet een plek waar we normaal gesproken zouden gaan staan.

Stade

We staan vroeg op en rijden over de snelweg richting Hamburg. De Tom Tom geeft file aan dus we besluiten binnendoor te rijden en de Elbe over te steken via de pont bij Glückstadt. Dat is best leuk maar de wachttijd voor de pont bedroeg bijna een uur. Dat is wel wat lang maar altijd betere dan een uur file rijden. Kosten voor de camper zijn overigens 20 euro.

De pont over de Elbe

We rijden vervolgens naar Stade. Een leuke Hanzestad met een mooie camperplaats vlakbij het centrum van het stadje.

Camperplaats in Stade

‘S-avonds bezoeken we de eerste van de twee hanzesteden. Stade is mogelijkerwijs de oudste stad van Noord-Duitsland. De eerste personen die zich hier vestigden stammen uit 1000 v.Chr.  Het historisch centrum van de stad bevindt zich binnen de voormalige stadsmuur op het Schwinge-eiland. We slenteren door het stadje en gaan lekker uit eten.

Stade
Leer

de volgende dag rijden we via binnenwegen naar Logabirum voor onze laatste nacht deze vakantie. We zetten de camper bij Müle Logabirum.  Een prima plekje om te overnachten.

2016-08-26 13.08.09

We bezoeken daarna Leer en dat valt behoorlijk tegen als je eerst Stade hebt gezien. Leer is vooral rommelig en één groot restaurant en terras. Gericht op toeristen en voor ons dus ongeschikt.

Naar huis

Via Lelystad rijden we de volgende dag terug naar huis. Daar begint de jaarlijkse grote schoonmaak. Handig moment na de vakantie om de hele camper even onder handen te nemen inclusief het schoonmaken van het dak..

Schoonmaken

Het was een mooie reis waar we nog lang van zullen nagenieten. Dat neemt niet weg dat we snel weer een weekend weg gaan