The Royal Mile of Edinburgh

Samenvatting

We brengen een bezoekje aan Edinburgh en dat doen we natuurlijk op de fiets. Edinburgh is een oude stad met als belangrijkst toeristisch centrum The Royal Mile. De volgende dag nemen we de boot terug richting IJmuiden.

The Royal Mile

The Royal Mile in Edinburgh loopt vanaf het paleis van de toekomstige koning Charles naar het Edinburgh Castle. Het is een rechte straat met oude panden en kleine steegjes. Net als bijvoorbeeld in Amsterdam worden de panden bewoond door drie soorten winkels die bij de stad passen. Als eerste natuurlijk de gebruikelijke Souvenir winkels met Rode bussen, Engelse vlaggetjes en andere prularia waar niemand wat aan heeft. Als tweede de toeristische eettentjes en cafe’s waar je Haggis en Fish and Chips kunt eten en ten slotte een keur aan winkeltjes met geruite kleding. Een kilt of een shawl van katoen of nog beter van Kasjmir. We zetten de fietsen bij het parlement. Dat moet toch wel veilig zijn ? Vervolgens starten we aan onze een mijl naar het kasteel.

Western Building
Abbey Strand

Aan het begin liggen de gebouwen die bekend staan als de Western building (het westelijke gebouw) en de Abbey Sanctuary (asiel van de abdij) die samen, net zoals de straat, bekendstaan als de Abbey Strand. Vanaf daar gaat het omhoog want het kasteel ligt op het hoogste gedeelte van de stad. We kijken rustig om ons heen want we hebben eigenlijk geen concreet doel of plan. Onderweg drinken we koffie en eten we een lekker broodje van de bakker.

Keurige engelse gazonnetjes

Na ongeveer anderhalf uur slenteren komen we aan bij Edinburgh Castle. Dit is het toeristisch toppunt van de stad en dat is te merken aan het aantal mensen. Wat een drukte hier. Vanaf 1093 is er sprake van een koninklijk kasteel genaamd de Castle of Maidens. King David I maakte jaren daarna van Edinburgh de belangrijkste koninklijke residentie. In het kasteel liggen de Schotse Kroonjuwelen die nu natuurlijk niet meer worden gebruikt. Wij kopen geen kaartje omdat we geen zin hebben in de drukte binnen. Op de terugweg komen we door Victoria Street. Een prachtig straatje met, voor de verandering andere winkels en cafe’s waaronder een heuse Harry Potter winkel

Victoria Street

Edinburg blijkt een hippe en moderne stad te zijn. We verwachten dus dat je er ook een fatsoenlijke winkelstraat hebt waar je je laatste ponden kan slijten. Misschien hebben we niet goed gekeken maar op basis van de tips komen we uit in de buurt van George Street. We staan perplex. Als dit het winkelgebied is van zo’n grote stad dat moeten we iets hebben gemist. Hip en modern zijn wel de straatmuzikanten hier. Je kan er zelfs pinnen 🙂

Pinnen, graag !
Museum of Scotland

Tot slot bezoeken we Museum of Scotland. Een inmens groot museum waar je de hele historie en ontwikkeling van Schotland kunt zien en beleven. En dat allemaal gratis. Er is zoveel te zien dat je dat niet allemaal in een bezoek gaat redden. Wij lopen langs een aantal afdelingen over het ontstaan van Schotland, de eerste stoomtrein tot en met de formule 1 racewagen van Red Bull. Best een leuk museum om even binnen te lopen.

De centrale hal van het museum

Tegen het avondeten fietsen we weer terug naar de camping. Dat gaat wederom over een voormalige spoorlijn. Prachtig dat deze routes nu ook midden in zo’n grote stad beschikbaar zijn als fiets- en wandelpad. Ondertussen begint langzaamaan de koorts rondom de kroning van Charles te ontstaan. We zien vlaggen verschijnen en op de camping wordt de traktor versiert

Hoezee
Via Eyemouth naar Newcastle

Vanaf Edinburgh is het ongeveer 3 uurtjes rijden naar Newcastle. Daar moeten we inchecken vanaf 14:30 uur dus we doen lekker rustig aan. Onderweg maken we een korte lunchstop in Eyemouth dat langs de weg wordt aangegeven als Village with Historic Port. Ze hebben er een leuk strandje maar om dit nu historisch te noemen. Het zal vast al lang bestaan en is prima om even te lunchen als je onderweg bent maar verder is er niet veel te zien. Om 15:30 zijn we bij de ferry en we kiezen voor de verandering twee keer achter elkaar de juiste rij. Binnen 20 minuten staan we binnen, dat is nog nooit gebeurd. Binnen worden we verwelkomt door Jack met het houten poot. Zijn lieftallige assistente wijst ons de weg naar onze hut en maakt van ons even een foto voor het nageslacht.

Nou vooruit dan maar
Naar huis

Over ruim 12 uur zijn we weer thuis als we onderweg tenminste geen IJsberg tegenkomen maar met de opwarming van het klimaat zal dat risico beperkt zijn. We danken iedereen weer voor de reacties via whatsapp, mail, facebook en onder onze blogs. De komende weken gaan we nog een aantal weekenden weg en aankomende zomer staat Oostenrijk op de planning. Misschien tot onderweg !

7 thoughts on “The Royal Mile of Edinburgh

• 5 mei 2023 om 17:16
      Permalink

Dank voor jullie mooi verslag!
      Wij kennen elkaar niet maar jullie komen bij mij over als een gezellig en positief stel.
      Het was een mooie reis met mooie foto’s.

• 5 mei 2023 om 17:24
        Permalink

Dank je wel Bertha. Altijd leuk om te horen dat onze verslagen gelezen worden

• 5 mei 2023 om 17:25

Geen dank Hans en nog veel plezier in Italië

Beantwoorden

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog