Top of Europe

Samenvatting

Dit is ons eerste verslag van onze reis naar Zwitserland, en wat voor een. We bezoeken de Aletschgletsjer via het uitzichtpunt van Jungfraujoch. Dat wordt ook wel Top of Europe wordt genoemd. Wat een fenomenaal landschap. Aansluitend wandelen we bergaf van Kleine Sheidegg naar Alpiglen.

Naar Zwitserland

We gaan twee weken naar Zwitserland. Niet voor culinaire hoogstandjes, niet voor de cultuur maar voor de natuur. Ruim 900 kilometers rijden voor de boeg en daar hebben we een hekel aan. We besluiten, anders dan anders, om niet in kleine stukjes te reizen maar in een keer het hele eind te doen. Daarom vertrekken we om 06:00 uur met Interlaken als doel. Onderweg zetten we ons jongste spruit nog even af op zijn werk want daar komen we praktisch langs. Scheelt hem weer een anderhalf uur met de bus. Uiteindelijk komen we om 19:00 uur aan en ging het best wel lekker en snel.

Camping Oberei

Onderweg naar Zwitserland is het heet. Meer dan 30’C dus we doen een dappere poging per email om een plekje aan het meer te reserveren zodat we kunnen zwemmen. Twee campings reageren netjes binnen en uur op onze email maar beide zijn vol. Dan maar op de bonnefooi naar camping Oberei vlak onder Interlaken en zonder zwem strandje. Ook dit keer gaat het goed want er zijn nog twee plekjes over en we hebben er maar 1 nodig 🙂 Camping Oberei is een prima en nette camping midden in het prachtige gebied van Jungfrau. We worden meer dan aardig ontvangen en krijgen veel informatie over de regio en de mogelijkheden om te fietsen en te wandelen.

Treinkaartjes

Omdat het de volgende dag de mooiste dag van de week is zonder bewolking besluiten we om maar gelijk Jungfraujoch te bezoeken op een hoogte van 3454 meter. Daar kun je alleen met de trein komen. Kaartjes zijn meer dan schreeuwend duur zoals we eerder al hebben ervaren toen we de Matterhorn bezochten. Maar net als toen is dit iets wat we een keer met eigen ogen willen zien. We besluiten daarom een driedaagse treinpas te kopen wat gewoon op de camping kan. Pinnen kan op de camping niet maar het kan gelukkig wel op rekening. We betalen voor twee kaartjes € 500. Kedeng ! Het blijft exorbitant. Kinderen tot 15 jaar betalen € 30, dat is dan wel weer netjes. En het is natuurlijk duurzaam. Iedereen gaat/moet hier per trein naar Jongfraujoch. In tijden van klimaatverandering de beste keuze. Gewoon niet zeuren dus hoewel we ons realiseren dat zulke bedragen niet voor iedereen te betalen zijn.

Alsof je in een brochure reist.
Treinreisje

Het station ligt op 10 minuten wandelen van de camping. We hebben de fietsen niet eens nodig. Als we aankomen komt de trein richting Lauterbrunnen net aan. Hop erin en daar gaan we al door het Zwitserse landschap. Een soort modelspoorbaan maar dan wat groter. In Lauterbrunnen stappen we over richting Kleine Scheidegg. Zonder vertraging met een aansluiting van slechts 5 minuten op hetzelfde spoor. Zwitserse precisie. Verder kan iedereen zitten en kunnen de ramen open. Onderweg staat aangegeven wanneer er een mooi foto moment komt. Handig !

Zo’n aangekondigd fotomomentje

In Kleine Scheidegg volgt de volgende en laatste overstap. We hebben nu 20 minuten overstaptijd maar sluiten aan in de rij voor de niet gereserveerde plaatsen. Het spoor is aangelegd tussen 1896 en 1912 en dus al ruim 100 jaar in gebruik. Nu elektrisch, vroeger dus met stoom ! Wachtend op de trein lezen we dat wekelijks het hele spoor van 9,2 kilometer lengte te voet wordt geïnspecteerd. Die 9,2 kilometer is wel te doen maar die 1400 meter omhoog maken het een dingetje zeg maar ! Verder heeft het spoor zijn eigen brandweer, zijn eigen stroomvoorziening en de hoogste brievenbus van Europa. Wij versturen alleen al enige tijd geen brieven meer.

Aletschgletsjer

Na bijna 2 uur treinen komen we boven aan. Daar is het net een klein dorpje. Natuurlijk een restaurant, souvenirs, horloge winkels en een chocolade winkel. Het geheel wordt Top of Europe genoemd. Waarschijnlijk omdat het een van de hoogte plekken in Europa is waar je als toerist eenvoudig naar toe kan. Buiten hebben we meteen uitzicht op de enorme gletsjer. Wat een kolossaal brok ijs. Zeg maar gerust een reuze sorbet !

De Aletschgletsjer

De Aletschgletsjer begint op verschillende plaatsen ten zuiden van de Mönch en de Jungfrau. Drie grote gletsjers, de Grosse Aletschfirn, de Jungfraufirn en het Ewigschneefeld verenigen zich bij de Konkordiaplatz in de Aletschgletsjer. De gletsjer heeft een lengte van ruim 22 km en bestaat uit 27 miljard ton ijs. Het uitzicht is echt onwerkelijk !

En wat een prachtige dag hebben we

Buiten is het 7’C en in korte broek prima te doen. Binnen uit de zon is het wel wat frisjes. We bezoeken binnen de ijsgrot. De grote hoogte van ruim 3500 meter en het lopen in een grot zorgen bij ons beide voor wat duizeligheid. Dat hebben we nog nooit eerder gehad. Buiten is het gelukkig zo weer weg. De ijsgrot is frisjes in korte broek maar wel leuk om even te zien.

Ook de vloer is van ijs.

Aan het einde van de grot staan een aantal ijssculpturen. We lopen daarna een stuk de gletsjer op en drinken daar een kopje thee wat we vanzelfsprekend gewoon bij ons hebben in de rugzak.

Thee met uitzicht
Wandelen bergaf

Na anderhalf uur nemen we de trein weer terug naar Kleine Scheidegg waar we op een terras lunchen. Door het gebied lopen verschillende spoorlijnen en zijn er een aantal kabelliften. Wandelen is hier dus betrekkelijk eenvoudig want er is altijd wel een lift of treinstation in de buurt als je niet verder wil of kan. Omdat het onze eerste dag is besluiten we het rustig aan te doen en bergafwaarts naar een volgend treinstation te wandelen.

Boe

Aan de voet van de Eiger wandelen we van station Kleine Scheidegg naar station Alpiglen. Een wandeling van 5 kilometer met ruim 400 meters naar beneden. De noordkant van de Eiger is indrukwekkend stijl en wordt niet voor niets de Mordwand genoemd. Pas in 1938 lukte het om de Eiger via deze kant te beklimmen. In de jaren ervoor en erna zijn er veel bergbeklimmers verongelukt. Vanaf Alpliglen pakken we de trein en rijden we via Grindelwald weer terug naar de camping.

4 thoughts on “Top of Europe

• 20 juli 2022 om 09:23
    Permalink

Weer een ouderwets gezellig blog! Ik ben benieuwd wat jullie vandaag weer te melden hebben. We blijven het volgen.

Beantwoorden
  • 20 juli 2022 om 11:42
    Permalink

Goed idee om op een milieuvriendelijke wijze de gletsjers te bezoeken zolang het nog kan. Ik was vroeger een enthousiast bergwandelaar in de tijd dat de Tour de Mont Blanc nog geen massatoerisme aantrok. en je vrijwel alleen op pad was. Maar het toenemend toeristenverkeer en vooral de verwoestende gevolgen van de aanleg van skipistes deden mijn weerzin groeien en de laatste jaren heb ik het Alpengebied dan ook links laten liggen. Helaas.

Beantwoorden
  • Pingback: Onderweg met de camper in Zwitserland

• Pingback: Onderweg naar Zwitserland - Onderweg.info

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog