Lauwerszee

Lauwerszee is ditmaal de bestemming. Daar zijn we nog nooit geweest dus maar eens kijken. We vonden de omgeving eerlijk gezegd een beetje saai. Er is erg veel gecultiveerd. De camper plaats was erg leuk met een verassend etentje op zaterdag. Hier komen we nog wel een keer terug. Want de camperplaats is een ideale plek om Schiermonnikoog te bezoeken. Maar dat een volgende keer

3 dagen onderweg  | 412 km gereden |  49 km gefietst

Kornwerderzand

We zijn laat dit keer. Pas tegen het avondeten rijden we weg richting de afsluitdijk. Gelukkig is het niet druk zodat de rit snel verloopt. Rond 18:30 uur komen we aan op Kornwerderzand. Daar is een dag recreatie veld waar ook campers kunnen staan. Direct aan de Waddenzee. Volgens het bord is overnachten niet toegestaan. Het woordje niet is echter afgeplakt en alle campers blijven staan. Wij dus ook. Het is gratis maar er zijn geen voorzieningen. Wel mooi aan het water. Naast het mooie uitzicht is er niet zo heel veel te doen. Voor een tussenstop is het echter prima.

Camperplaats Kornwerderzand

We lopen s’avond nog even naar de sluis waar bijzondere bloemen staan. Een vetplantje waarvan we de naam nog niet hebben gevonden. Wie het weet mag het zeggen.

Onbekend maar geinig vetplantje

Verder waait het behoorlijk 🙂

Anjum

De volgende morgen kunnen we bij opkomend tij ontbijten aan de Waddenzee. Dat is helemaal niet verkeerd.

Ontbijt

We rijden daarna via Leeuwarden naar Anjum. De hele regio rondom Leeuwarden ligt overhoop. Omleidingen, wegafsluitingen. Wie dat bedacht heeft. Tegen de middag komen we aan op Camperplaats Tûn Hûs in Anjum. Een mooie plek waar we welkom worden geheten door de eigenaren. We zoeken een mooi plekje uit met privé terras en worden meteen uitgenodigd om ‘s-avonds een gebakken visje te komen eten. Dat staat.

Camperplaats Tun Hus
Lauwersmeer

Eerst stappen we op de fiets voor een rondje Lauwersmeer. Het waait enorm dus we zijn weer erg happy met onze elektrische ondersteuning. We fietsen eerst over de dijk en over de waterkering naar de kop van het Lauwersmeer.

Langs de waterkering aan de kop van het Lauwersmeer

Daarna fietsen we langs de oostkant richting Zoutkamp. De natuur is erg gecultiveerd. Veel veldjes voor recreatie, eettentjes en strandjes. Een echt recreatiegebied. Zoutkamp is een oude vissersplaats waar niet veel meer van te herkennen is. We lunchen er en fietsen daarna weer door. Het gebied aan de zuidkant is mooier en natuurlijker.

Onderweg komen we langs ‘wilde’ paarden die in het gebied vrij kunnen rondlopen.

‘Wilde’ paarden

Al met al maken we een rondje van bijna 50 km. Op de camperplaats aangekomen kunnen we aanschuiven bij de andere gasten. Sieb en Renske bakken vis. Lekker hoor zo in het zonnetje en leuk om verhalen te horen van de andere camperaars.

Visje eten op de camperplaats
Driehuis

De volgende morgen is het even zoeken wat we gaan doen. Dit is ons zevende weekend maar de zondag is nog wel een beetje lastig in te vullen.  We rijden binnendoor naar Franeker waar we koffie drinken.

Op de afsluitdijk stap Laura halverwege op de skeelers. Met een stevige wind in de rug wordt ze richting Den Oever geblazen met een gemiddelde snelheid van 26 km/h

Skeeleren op de afsluitdijk

Rond 16:00 uur zijn we weer thuis na alweer een leuk weekend.

2 gedachten over “Lauwerszee

• 17 juli 2016 om 09:06
    Permalink

Was erg gezellig dank voor de tips! Groet Anneloes en Paulien . Voor minder saaiheid bezoek Groningen stad eens