Kerstmarkt in Valkenburg

Samenvatting

De kerstmarkt van Valkenburg is een van de drukste in Nederland. De markt wordt traditioneel gehouden in de oude mergelgrotten waardoor er een uniek sfeertje ontstaat.

Valkenburg aan de Geul

Vandaag rijden we terug naar Nederland. Doel is de kerstmarkt in Valkenburg. Daar moet je ooit geweest zijn zegt men. Nou vooruit dan maar. Hoewel het heeft gesneeuwd zijn de wegen goed begaanbaar. Onderweg stoppen we even in Wachtendock voor een broodje en een rondje door het stadje.

Wachtendonk

Rond 14:00 uur zijn we in Valkenburg. Daar zoeken we een plekje op camping de Bron op maar 3 km van het centrum. Een prima plek om de kerstmarkt te bezoeken. In de zomers zouden er niet gaan staan want de camping ligt vlak langs de snelweg. Tijdens het inparkeren komen we vast te zitten in de klei. Gelukkig krijgen we hulp van een mede kampeerder en met wat duwen en 2 plastig rijplaten komen we weer uit de klei vandaan.

Camping de Bron

We stappen op de fiets en binnen 10 minuten staan we in het centrum. Wat een verschil met Münster is dit ! Waar je in Münster moet zoeken naar een restaurant moet je in Valkenberg zoeken naar een winkel. Valkenburg is één groot restaurant ! Het ziet er wel gezellig uit.

Gezellig
Gezelligheid

We wandelen tussen de terrassen door. Overal zitten mensen te eten met kleedjes en vuurkorven. In Valkenburg is de kerstmarkt in de grotten. Er staat een rij van een half uur voor de grot maar op een of andere manier staan wij plotseling vooraan de rij. We kopen dus snel een kaartje voor € 7,00 en bezoeken de gemeentegrot. Ook hier een enorm verschil met Münster. Waar je in Münster veel kerstspul ziet, is het hier een ‘normale braderie. Hoesjes voor telefoons, massagekussens, glitter verlichting, leer, schoenen, etc. Niet echt origineel volgens ons.

Kerstmarkt in de grotten

Inmiddels gaan er geluiden op om de kerstmarkt in de grot te verbieden vanwege brandgevaar. Achteraf is dat inderdaad een gevaarlijke situatie volgens ons. Als er brand uitbreekt zit je als een rat in de val. De rook zal verstikkend zijn en de drukte zal zorgen voor een enorme chaos. Maar hopen dat dat nooit zal gebeuren.

Na 2 uurtjes hebben we alles gezien. Best leuk en gezellig hier in Valkenburg maar vergeleken met Münster kunnen we dit geen kerstmarkt noemen. We eten nog een frietje en drinken een Belgisch biertje op het terras.

Friet met bier

Om 19:30 is er een kerstoptocht. Zeg maar een carnavals optocht in kerstsfeer met de Nachtwacht voorop. Mwoah, wel heel erg toeristisch.

De Nachtwacht

Na de optocht fietsen we weer naar de camping voor een rustig nachtje.

Sneeuw

Vandaag is het code geel in het hele land vanwege de sneeuwval. Als we om 10:00 uur wegrijden begint het net te sneeuwen. Vanaf Eindhoven sneeuwt het hard en rijden we niet harder meer dan 50 km/uur op de A2.

Sneeuw !

Ons oorspronkelijke plan om halverwege te stoppen en een sneeuwwandeling te maken laten we dus maar varen. Dit gaat lang duren. Uiteindelijk komen we om 16:00 uur veilig weer thuis.

One thought on “Kerstmarkt in Valkenburg

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog