Foto’s langs de rivieren

Samenvatting

Eens per jaar staat een camperweekend geheel in het teken van een fotoshoot. Foto’s maken dus. Dit jaar rijden we naar de grote rivieren. Langs de IJssel voor een mooie zonsopkomst, naar oude industrie langs de Rijn in Duisburg en naar naar de sluizen in de Rijn in Driel

Ochtendgloren

We vertrekken op vrijdagavond en natuurlijk stikt het van de files. We willen naar Welsum langs de IJssel maar worden via Flevopolder omgeleid door de navigatie. Al met al komen we in het donker aan op camperplaats de Stuurmanskolk. Een keurige camperplaats met naastgelegen camping. We staan nagenoeg aan de IJssel zodat we morgen direct kunnen starten met onze fotoshoot.

De zon komt om 07:30 uur op dus de wekker gaat op 06:30! Dat is is afzien voor een vrije zaterdag zeg. Dan moet je wel erg veel zin hebben in het maken van een aantal leuke kiekjes. Nou dat klopt dus 🙂 We staan dus om 07:00 uur buiten en lopen naar de dampende rivier. Opstaan voor een fotoshoot is even beroerd maar dit is wel erg lekker hoor. De stilte en de rust en dan met dat mooie weer erbij. Top dus

Olst

We lopen een eind langs de dijk tussen alle koeien door. Op één sportvisser na is er niemand te zien.

Goedemorgen dames

Af e toe vaart er een boot langs en even na 07:30 staat die grote koperen bal net boven de dijk aan de overkant. Het gouden uur, ook wel magische uur genoemd, is een term uit de fotografie. Het is de korte periode na zonsopgang of voor zonsondergang waarin er meer indirect zonlicht is, waardoor het licht meer rood en zachter is. Samen met de mist geeft dat prachtige plaatjes. Teveel voor in één blog 🙂

Wow
Duisburg

Na een uurtje is het mooiste licht weer weg zodat het tijd is voor een ontbijtje in de camper. Vervolgens rijden we in anderhalf uur naar Landschaftspark Duisburg-Nord. Hier waren we eerder dit jaar. Het Landschaftspark Duisburg-Nord is een openbaar park in de Duitse stad Duisburg. Het middelpunt van het park wordt gevormd door de ruïne van een in 1985 stilgelegd hoogovencomplex. We parkeren de camper en brengen de rest van de dag door op het park.

De oude hoogoven

Het hoogovencomplex werd in 1902 door de “Rheinische Stahlwerke zu Meiderich bei Ruhrort” gebouwd. Tijdens de Tweede Wereldoorlog raakte het zwaar beschadigd maar het werd in de jaren 50 weer opgebouwd. In 1985 waren de hoogovens van het complex te klein geworden om nog rendabel te zijn en werd het complex gesloten.

Kleine ventilator …

Het park is dag en nacht vrij toegankelijk. Er is veel te zien omdat alle gebouwen en installaties behouden zijn gebleven. Een perfecte plek voor een dagje foto’s maken maar ook voor een kennismaking met de staalindustrie. Door middel van bordjes wordt het gehele proces van staalproductie uitgelegd en toegelicht

Tijdopname: De oude watermolen

Op het park kan je overnachten (ook met de camper), eten en er zijn regelmatig verschillende soorten voorstellingen. Het is mooi weer dus het is vandaag ook redelijk druk. Gelukkig zijn er hier geen Efteling -achtige taferelen met wachtrijen. Het is allemaal prima te doen.

De natuur neemt het weer over

Op het park zijn veel extreme sporten te beoefenen zoals duiken en klimmen. Er zijn heel erg veel klimroutes uitgezet waar iedereen vrij kan en mag klimmen. Er is geen toezicht dus alles is wel op eigen risico.

Even de schoorsteen in 🙂
Op zoek naar een camperplaats

Tegen het eind van de middag eten we nog een frietje en besluiten we met de camper een stukje terug te rijden richting Nederland. Overnachten kan hier op het terrein en is gratis maar we verwachten veel drukte op de zaterdagavond vanwege een voorstelling. We rijden als eerste naar Camperplaats Wesel. Er zijn 45 plaatsen aan de Rijn. Die blijkt echter mutje vol te staan. Zelfs op de parkeerplaats ernaast staan campers. Half september en dan nog zo druk ! We rijden dus door naar de volgende. Dat is Womopark Xanten met 70 plaatsen. Normaal staan we echt niet op zulke grote locaties maar goed. Deze blijkt dus ook vol ! Bijna niet te bevatten maar eerlijk gezegd is dit ook niet een camperplaats waar wij graag staan. Wat een massa ! We kiezen dus voor een andere strategie en rijden naar een camping. Het wordt Camping Niederrhein in Hussen. Daar is nog voldoende plaats. Hoewel er veel vaste plaatsen zijn is het een rustige camping vlak aan de Rijn. Dat komt goed uit voor ons Golden Hour morgenochtend 🙂

Golden Hour aan de Rijn

De volgende ochtend gaat de wekker weer om 06:30 en om 07:00 uur staan we net als gisteren weer langs de rivier. Ditmaal langs de Rijn. Op de rivier zelf is het een stuk drukker dan op de IJssel. Logisch maar het valt wel op. Langs de rivier liggen kiezelstranden waar je lekker kan wandelen. Mooie plek ! Er ligt her en der wel wat rommel wat dan weer een mooi plaatje kan opleveren

Heeft iemand vergeten denk ik

We besluiten om vandaag een zwart-wit dagje in te lassen. Lekker klassiek in grijze tinten. Dat geeft altijd weer een ander sfeertje en vraagt ook om een andere blik. Want wat mooi is in kleur kan er heel anders uit zien in zwart-wit. Vooral de mate van contrast is van belang.

Borden langs de rivier

We lopen stroomafwaarts totdat we niet verder kunnen omdat daar de strandjes opeens ophouden en overgaan in een kade.

Zou zomaar langs in Zuid Europa kunnen zijn

We verbazen ons over de hoogte van de kade. Die is denk ik wel 10 meter. Kennelijk komt het water hier behoorlijk hoog af en toe ! Onvoorstelbaar.

Driel

We ontbijten en rijden daarna naar Driel. Daar staan de bekende stuwen in de Rijn. Die in de vorm van een halve maan. U kent ze vast wel. Helaas is het eiland in de Rijn waar de stuwen liggen afgesloten wegens langdurig onderhoud. We maken dus maar wat plaatjes aan de naastgelegen sluis. In zwart wit natuurlijk.

In het zonnetje
Bedieningshuis
Droppings

Het is het weekend van 75 jaar Operatie Market Garden. Operatie Market Garden was een geallieerd offensief gericht tegen Duitsland in september 1944. De ruime inzet van luchtlandingstroepen om strategische bruggen op Nederlands grondgebied te veroveren was uiteindelijk een mislukking doordat de cruciale brug bij Arnhem niet kon worden behouden.

Het is dus heel erg druk in de regio rond Arnhem. Gelukkig zitten we aan de goede kant van de rivier maar we zien de mensenmassa aan de andere kant. Gisteren was de grote dropping op de Ginkelse heide maar we hebben geluk want ook vandaag zijn er droppings. Met de telelens kunnen we dat prima vastleggen. En ook dat moet natuurlijk in zwart-wit. Passend bij het historische karakter.

Daar komen de gealieerden

We rijden vervolgens naar huis na een geslaagd foto weekend.

Meer foto’s op het Flickr account van onderweg.