De Hoge Veluwe

Samenvatting

We genieten van een een dagje wellness,  bezoeken twee hanzesteden, het Kröller Muller Museum. Vanzelfsprekend maken we een aantal fietstochten waaronder één over de Hoge Veluwe

5 dagen onderweg | 380 km  gereden| 108 km gefietst

Vaassen

We rijden op ons gemakje richting het oosten en maken een eerste tussenstop in Amersfoort. Amersfoort is een mooi stadje mat prachtige panden. Het winkelhart stelt niet veel voor. Een verzameling landelijke ketens met verder weinig bijzonders.

Amersfoort

Na de lunch rijden we door. We rijden naar camping Reina’s Hoeve maar daar treffen we niemand aan. De camperplaats ligt buiten de camping aan de weg. Verder is het een camping met veel vaste plaatsen. Daar hebben we niet veel zin in dus we rijden naar De Helfter Kamp in Vaassen. Dat is een ruim opgezette camping. In de zomer waarschijnlijk niet iets voor ons maar nu is het een prima uitvalsplek.

De Helfterkamp
Veluwse bron

We hebben een dagje wellness geboekt bij de Veluwse Bron. Dat is maar 4 kilometer van de camping. Het regent en het is koud dus een warme sauna is welkom 🙂 Na het avondeten fietsen we terug en we zijn blij met google maps want in het donker hadden we de camping denk ik niet terug gevonden 🙂

Steenderen

We hebben dit jaar al een aantal Hanzesteden bezocht en we besluiten er nog maar 2 aan toe te voegen. Na een klein uurtje rijden komen we aan in Steenderen en zetten de camper op camperplaats Landlust. Landlust is een rustige camperplaats midden in het dorp. Een prima vertrekpunt voor een fietstocht naar Doesburg en Zutphen. We fietsen eerst naar Doesburg. Dat is een klein stadje met mooie oude pandjes en met een hele foute “Winkel van Sinkel”

Tja.....
Tja…..

Langs de andere kant van de IJssel fietsen we naar Zutphen. Het is behoorlijk fris en af en toe regent het. In Zutphen begint het harder te regenen zodat we volstaan met een snel rondje door de stad en een kop koffie.

Zutphen

Op de terugweg naar de camperplaats begint het echt te regenen. We komen dus redelijk nat aan op de camperplaats. Met de kachel aan is het snel behaaglijk.

22 oktober 2016 @ Otterlo

Vandaag staat cultuur en natuur op het programma. We rijden naar Otterlo en zetten de camper daar op SVR camping het Kikkergat. Een prachtige kleine camping aan de rand van park de Hoge Veluwe.

SVR Camping't Kikkergat
SVR Camping ’t Kikkergat

Op de fiets rijden we naar het nationaal Park de Hoge Veluwe. We hebben mazzel want de toegang tot het Kröller Müller Museum is vandaag vrij. Wel moet de toegang tot het park betaald worden. Op andere dagen betaal je dus ruim € 18,00 per persoon. Dat is best wel veel vinden wij. Het museum is leuk, de bijbehorende beeldentuin wel aardig.

Kunst

Met name “The Early’s van Gogh” tentoonstelling is leuk om te zien.

van Gogh

Na het museum rijden we door naar Jachthuis St Hubertus dat in opdracht van het echtpaar Kröller-Müller is gebouwd door Dudok. In Hilversum zou het niet mistaan maar midden op de Veluwe vinden wij het een beetje teveel van het goede.

Het jachthuis
Het jachthuis St Hubertus

Het nationaal park de Hoge Veluwe doet zijn naam eer aan. Het is een park. Met nette wegen, honderden huurfietsen en het is er druk. Voor ons is het geen € 9,00 waard. We fietsen er snel doorheen en verlaten in Hoenderlo het park. Buitenom fietsen we terug via Radio Kootwijk. Dat bevalt veel beter. Wat is het hier mooi !

De Veluwe
23 oktober 2016 @ Driehuis

Vandaag was de eerste vorstdag in 2016. Als we wakker worden is het mistig en koud maar heel mooi !

Najaar
Heerlijk zo in de morgen

We blijven nog even op de camping en rijden ‘s-middags via Amsterdam weer naar huis. Daar leveren we onze fietsen in voor de eerste onderhoudsbeurt. Er zitten alweer 2000 kilometers op dit jaar 🙂

7 thoughts on “De Hoge Veluwe

• 23 oktober 2016 om 15:41

Robert-Jan
    bedankt voor dit verslagje. Wij waren in juli ook op de Hoge Veluwe (eveneens op camping ’t Kikkergat) en hebben genoten van de omgeving en van de natuur.
    Momenteel ben ik bezig met het plannen van een weekje in dezelfde omgeving voor onze herfstvakantie (volgende week).
    Met vriendelijke groeten
    Nico

• 23 oktober 2016 om 18:36
      Permalink

Dag Nico, Dat is een lekker vooruitzicht. Het is inderdaad een prachtige omgeving. In de regio hebben we al op verschillende campings en camperplaatsen gestaan en we komen er zeker nog weer terug. Veel plezier volgende week !

• 26 oktober 2016 om 11:04
    Permalink

Leuk verslag weer. De Hanzesteden staan ook op ons lijstje om te rijden. Volgend jaar misschien. Een (flauwe) opmerking: van Doesburg naar Zutphen fiets je volgens mij langs de IJssel en niet langs de Maas.

• 26 oktober 2016 om 11:50
      Permalink

Whaha, dank je wel Trudy. Natuurlijk is het de IJssel. Zal het nog even aanpassen. Dank. Wij hebben inmiddels Deventer, Zutphen, Maastricht, Doesburg en Stade (D) bezocht. Leuk !

• 22 november 2016 om 11:01

Hoi Robert-Jan en Laura,

Complimenten voor de prachtige websiste. Onlangs zelf een camperbusje aangeschaft en daardoor veel op internet aan het rondkijken. Andere sites zijn zeker ook de moeite waard, maar die van jullie steekt er boven uit! Ga zo door en veel plezier met volgende reizen.

Paul

• 22 november 2016 om 18:37
      Permalink

Beste Paul en Anita. Dank voor jullie positieve reactie. Wij hopen dat jullie af en toe ideeën opdoen uit onze trips en misschien zien we elkaar nog eens ergens onderweg.

• Pingback: Met de camper in Duitsland brengen we een bezoek aan Osnabrück

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog