Bloemen van Lac du Lou

Samenvatting

We maken een bergwandeling van 11 kilometer naar Lac du Lou en tellen de verschillende soorten bloemen langs het meer. Daarna rijden we naar La Plagne waar we bergmarmotten spotten.

Gendarmerie ?

We hebben een heerlijke rustige en koele nacht in Les Menuires. Na het ontbijt legen we de vuilwatertank en tanken we drinkwater bij de automaat. Muntjes voor stroom en water zijn dus gewoon te krijgen. Als we weg willen rijden staat er opeens politie bij de openstaande slagboom. Ze proberen een en ander te repareren. Desgevraagd geven we aan dat we gisteren zijn aangekomen en dat de slagboom toen ook al open stond. Bromsnor denkt na en we mogen zonder betalen wegrijden. Als we ‘s-middags Les Menuires verlaten staat alles nog steeds open. Whahha.

Les Bruyéres

We rijden naar de parkeerplaats bij Les Bruyéres. Daar begint de wandeling naar Lac du Lou. Het is een wandeling van 11 kilometer over een goed te volgen pad. In totaal maken we 462 hoogtemeters. De wandeling is dus ook voor niet getrainde amateurs zoals wij prima te doen. We starten met een foto van … ja van wie eigenlijk? Nou ja, ik sta er zelf in ieder geval op. Starend over het dal als een echte hiker 🙂

Start wandeling

Zoals altijd hebben we een goed gevulde rugzak mee. Het is stralend weer maar we hebben toch warme kleding en EHBO mee alsmede eten en water. Liever mee dan om verlegen zou mijn moeder zeggen. Het eerste stuk is best wel stijl en de kuiten moeten even wennen na al het kantoorwerk en lesgeven van de afgelopen maanden.

Oei dat is weer heel mooi

Na ongeveer drie kwartier komen we een kudde schapen tegen. Vergezeld door twee honden. We zien geen herder of iemand die daar voor door kan gaan. Bijzonder die honden zonder water met dit hete weer of zijn ze dat hier zo gewend ? We nemen een van onze vrienden weer even op de foto al kijkt ie wel wat dreigend vandaag. Ik kijk gewoon dreigend terug (mijn natuurlijke blik) en het helpt.

Behhhh

Als we boven aankomen wacht ons een aangename maar onverwachte verassing. Daar zit namelijk Refuge du Lac du Lou. Een herberg met overheerlijke torte en cafe noir. Nou dat lusten wij wel hoor. We genieten van al dat lekkers onder de parasol en met uitzicht op het meertje. Na de koffie doen we vervolgens een rondje om het meer.

Langs het meer
Bloemenzee

We kijken onze ogen uit als we alle bloemen zien. Zoveel verschillende soorten. Onvoorstelbaar veel en onvoorstelbaar mooi. We besluiten er een serie van te maken maar bij foto nummer 16 geven we het op. Ondoenlijk zoveel als er hier staan. Daarnaast zien we af en toe sterretjes van al dat bukken tijdens het fotograferen 🙂

Dat van die sterretjes is natuurlijk geen onzin. Het is best veel werk om zo’n mooi blog te maken hoor en we maken die foto’s natuurlijk niet voor onze lol ofzo. En dan met mijn blote knieën op dat grind….

Bukken, foto maken en opnieuw. Pff
Afdalen

We gaan op ons dooie akkertje langs het meer. We zijn overigens niet helemaal alleen. Het is best wel druk eigenlijk. Het is natuurlijk wel zaterdag. We zien mensen die vissen (echt waar), mensen die kamperen, mensen die luieren en zelfs mensen die zwemmen. Die laatste komen overigens uit Noorwegen dus die zijn wel wat gewend. Wij moeten er echt niet aan denken. Brrrrr. Op de terugweg komen wederom langs de herberg maar we zijn streng voor ons zelf en lopen door. Via een ander pad lopen we weer naar beneden. Daar heb je andere spieren voor nodig. Dat voelen we. We doen dus rustig aan.

Bergselfie

Na vierenhalf uur zijn we weer bij de camper. De eerste test is geslaagd. We hebben 11 kilometer afgelegd en ruim 400 hoogte meters getrotseerd. We kunnen het nog, al moeten de voeten nog wel even wennen.

La Plagne

We rijden helemaal naar beneden naar Moutiers en vervolgens door Aime en via 21 haarspeldbochten omhoog naar het gebied van La Plagne. La Plagne is in de winter allemaal wat gemoedelijker dan Les Menuires. We zijn benieuwd of dat in de zomer ook zo is. We rijden naar de camperplaats in Plagne Villages. Ook hier staat de slagboom open. Het is een prachtige camperplaats aan de piste, met stroom en een toilet. In de winter betaal je hier € 22 per nacht inclusief alles (dus ook stroom). In de zomer kost het € 10 inclusief stroom en de politie controleert. Als het goed is komen ze ons morgen wekken en dan kunnen we betalen. Nou nou. We hebben in ieder geval een prachtige plek. Hier willen we ook wel een keertje staan in de winter ! Zo uit je camper de op de ski’s.

Aan de piste
Alpen safari

We zetten de tafel en de stoelen buiten en doen een pizza in de oven. Als we zitten te eten spotten we de eerste alpenmarmot ooit. Wow dat is leuk ! Met de telelens gaan we op wildsafari vlak voor onze camper. We zoeken nog even op wat voor beestjes het zijn. Slapen van oktober tot april, leven met een stuk of 20 in een nest, zijn 50 cm groot en wegen een kilootje of 5. En tegenover de camper zit zo’n nestje 🙂 We presenteren u de beste foto van onze safari recht voor onze camper (met 350 mm lens)

Tjakka

Morgen gaan we hier eens rustig wandelen of fietsen en even goed kijken hoe we verder gaan de komende dagen. De Tour de France komt door de Alpen en daar willen we eigenlijk niet tussen komen.

One thought on “Bloemen van Lac du Lou

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog