#4 | Une cite caractéristique

Samenvatting

We brengen een bezoekje aan een must see in deze regio en bezoeken Le Croisic. Dat wil zeggen een must see volgens de borden langs de wegen en volgens verschillende internet blogs. Daarna rijden we naar een camping municipal aan het strand waar we een beetje luieren en lummelen.

Feedback

We krijgen regelmatig feedback op onze blogs en dat is natuurlijk (bijna) altijd leuk. “Leuk om jullie verhalen te lezen” of “ik reis graag weer met jullie mee” zijn altijd fijn om te horen. Ons eerste blog van deze vakantie is inmiddels al meer dan 150 keer gelezen dus dat zit wel goed. We krijgen ook regelmatig vragen bijvoorbeeld over fiets mogelijkheden in Noorwegen. En heel soms zit er een azijnzeiker tussen” Wat een gemekker in jullie blog, ik zou thuisblijven”. Daar kunnen we wel tegen hoor, zo iemand begrijpt niet dat je beter eerlijk kan zijn over wat je meemaakt. Maar we zijn nu eenmaal netjes opgevoed dus we doen altijd iets met feedback. Daarom moet ik onze vaste lezers even kort meenemen.

Kraamvisite

Ja, nu wordt het wel een beetje gek blog maar lees het even, anders bestaat het risico dat u ons blog verkeerd interpreteert 🙂 Ik moest na zo’n azijnzeiker denken aan een sketch van Herman Finkers. U kent dat wel dat je op kraamvisite gaat en dan met de kersverse ouders in de wieg kijkt en dat daar een foei lelijk kindje ligt. Dan zeg je natuurlijk niet “Wat een lelijk kindje”. Dat is niet netjes. Daarom zeg je op zo’n moment: ”wat een aardig kindje”. Zo doen wij dat dus nu ook in onze blogs. Als we dus schrijven dat het aardig was dan hoeft u het dus NIET op uw bucket list te zetten 🙂 De azijnzeikers zijn vanaf nu dus ook helemaal tevreden. Lees gerust weer verder dan snapt u het. Haha, ik ben wat balorig denk ik.

Le Croisic

We rijden vanaf de camping in ongeveer een half uurtje naar het echte centrum van de zout productie. In de regio van Camargue zijn de meest beroemde zout velden te vinden. Kijk maar eens in uw keukenkastje bij het zeezout. Dat komt hier vandaan.

We parkeren de camper op een carpool plaats en poolen op onze eigen fietsen richting de zout velden. Gisteren vonden we dat er al veel waren maar zo zout als hier heb ik ze nog niet gegeten. Opvallend hier is ook de oranje kleur. Als gevolg van de verschillende concentraties algen ontstaan levendige kleuren in de zoutpannen, variërend van lichtgroen tot helderrood. De kleur laat ook zien hoe zout de pannen zijn.

In verschillende tinten leverbaar

Daarna fietsen we naar Le Croisic. Op internet vonden we daarover het volgende:

”In het sfeervolle plaatsje Le Croisic is het heerlijk vertoeven met panden van graniet, stadspaleizen en huizen met kraaggewelf langs de kades en straatjes. Vervolgens richting de vissershaven, om de zilte lucht in te ademen, en aan tafel te schuiven in één van de restaurants om de lokale specialiteit te proeven: de roze garnaal, “bouquet du Croisic” genoemd

Le Croisic

Het plaatje boven doet meer vermoeden maar wij vonden het vooral een heel aardig plaatsje. U begrijp ons wel denk ik. Verder hebben we geen garnaal gezien, terwijl het kennelijk het centrum van de roze garnaal schijnt te zijn. We komen wel in een mooie kerk waar het glas in lood een waar kunstwerk op de vloer tovert.

Prachtig om daar te trouwen lijkt mij

We steken zoals altijd drie kaarsjes aan in de kerk. Een voor vader Joop, een voor Anna en een voor Gep en lopen dan nog even door het oude centrum. We houden het snel weer voor gezien en fietsen langs de andere kant van het schiereiland terug richting de camper. Wat een mooie kust aan deze kant en met wind in de rug !

De “zuid” kust van het schiereiland.

Bij de camper aangekomen laden we de fietsen weer in en rijden naar Le Tour du Parc. Daar gaan we op de Municipal staan. Dat is altijd weer leuk zo’n gemeente camping. Ruim opgezet, sober maar net sanitair en voor minder dan de helft dan wat we gisteren kwijt waren. We luieren en lummelen wat en rusten uit van alle inspanning van de afgelopen dagen. Ook bellen we even met Tante Han (die ons volgt en dit dus zal lezen). Videobellen lukt niet want ze heeft net een nieuwe telefoon en snapt er geen bal van. Gewoon bellen lukt wel. Vandaag is ze 87 jaar oud geworden. Hieperdepiep en op naar de 90 ! Na de vakantie brengen we de bloemen.