#9 | De violen van Mittenwald

Na een rustige nacht vertrekken we bijtijds weer van de camping in Völs. In tegenstelling tot eerdere plannen brengen we geen bezoek aan Insbruck maar rijden we naar Mittenwald. Mittenwald ligt in Duitsland dus eerst tanken we nog even in Oostenrijk en doen we wat boodschappen. Daarna rijden we in ongeveer 40 minuten naar het dorp in Beieren dat zijn bekendheid ontleend aan de vioolbouw. De geschiedenis hiervan gaat terug naar 1685 toen Matthias Klotz (1653-1743) hier zijn bedrijf vestigde in de bouw van luiten en violen. In Mittenwald parkeren we de camper en lopen we het dorp in. Mittenwald kenmerkt zich door de beschilderde huizen. De een is nog mooier dan de andere.

Rijk versierde huizen en kerk
Violen

Er is eigenlijk niet één huis dat niet is versierd. Ook de kerk is prachtig beschilderd. We gaan op zoek naar het Geigenbau museum. Een klein museum over de oorsprong en techniek van de bouw van violen, cello’s en contrabassen. Daar moet je natuurlijk heen met een contrabas soliste in spe in de camper. We lopen drie rondjes zonder het museum te vinden. Het is klein en valt niet op midden tussen alle beschilderde huizen.

Geigenbau museum

Binnen is er een kleine tentoonstelling ingericht over het ontstaan en de techniek van de vioolbouw in Mittenwald. In Mittenwald worden nog steeds violen gebouwd maar ook bijvoorbeeld Mozart had een viool uit dit dorp.

Hele oude contrabassen
Ettal

We zijn in een half uur door het museum heen. Leuk om even te zien als onderdeel van een bezoek aan dit leuke dorpje ! Vervolgens rijden we richting Schwangau. Onderweg komen we langs de abdij in Ettal. Het ziet er zo imposant uit dat we er even stoppen voor een kort bezoek. De kerk is bijzonder van binnen. De bewoners van de abdij maken en doen van alles. Ze maken kaas, bier en likeur en geven les op het internaat. In het dorp is alles gericht op het de abdij. Het dorp “leeft” van de abdij.

Abdij van Ettal
Neuschwanstein

Na weer een uurtje rijden komen we aan in Schwangen. Hier ligt een prachtig kasteeltje dat al van verre zichtbaar is. We stoppen bij de St Coloman kerk, een bedevaartkerkje uit de 17e eeuw wat helaas niet open is.
Je mag daar 2 uur parkeren met een parkeerschijf. We besluiten om daar de camper te laten staan en op de fiets naar het kasteeltje te gaan. Dan hebben we een beetje beweging. Achteraf een heel erg verstandig plan.

St Coloman kerk

Schloss Neuschwanstein is nog niet zo oud. Het is gebouwd in de tweede helft van de 19e eeuw in opdracht van koning Lodewijk II van Beieren. Het ziet er vanaf een afstandje idyllisch uit zo boven op de berg.

Schoss Neuschwanstein

Het blijkt dat ik mij niet goed heb voorbereid. Het is toeristisch trekpleister nummer 1 en staat wederom in alle Chinese en Koreaase reisgidsen. Onderaan het bergje is het een gekrioel van toeristen. De camper kun je hier ook parkeren voor € 9,50 en daar wordt veel gebruik van gemaakt.

Naast Neuschwanstein staat er één heuvel verderop nog een tweede kasteel: HohenSwangau. Twee voor de prijs van één dus. Dit kasteel is veel ouder en dateert uit de 12 eeuw.

Schloss Hohen Swangau

Tussen de kasteeltje in zijn er eetgelegenheden, souvenirwinkels, parkeerterreinen, paardenkarretjes en is er een centrale ticketverkoop. Ik begin langzaam te begrijpen waar we terecht zijn gekomen. Bezoek kan alleen op vaste tijden met een gids in een door jou gewenste taal. Oei. Eerstvolgende mogelijkheid voor ons is 2 uur later….. Dat doen we dus niet! Het is van binnen prachtig hoor (zie de foto’s op wikipedia) maar dit past ons niet. We vermaken ons nog even door wat foto’s te maken van de altijd gekke mede toeristen

Smile op een rioolbuis
Camperplaats bij de boer

Wist u overigens dat je zwanen gewoon kan proberen te aaien. Dat is in bepaalde landen kennelijk heel vanzelfsprekend. We fietsen terug naar de camper en rijden daarna naar de camperplaats van vandaag. We zijn te gast in Wald bij Bauernhof Epp. Behoudens elektriciteit die we via een kabel haspel krijgen zijn er geen voorzieningen. Ons uitzicht is wel prachtig. We staan er helemaal alleen.

Camperplaats in Wald

Na deze enerverende dag hebben we geen zin meer om te koken dus stappen we vol energie op de fiets voor een fris ritje van 10 kilometer naar Gasthof Bearen in Nesselwang. Onderweg hebben we een aantal uitdagingen.

Einde fietspad

Verder is het een leuk ritje door het heuvelachtige Beierse landschap. In Nesselwang eten we een schnitzel en drinken we een biertje. In de stromende regen fietsen we weer terug. Gelukkig is er vannacht sneeuw voorspelt 🙂 Morgen rijden we Zwitserland in.