De fiets pontjes van Grou

We hebben allebei een beetje slecht geslapen en staan dus een beetje brak op. Het wordt een rustig dagje waarschijnlijk 🙂 Na het ontbijt besluiten we iets meer van de kust te rijden in de hoop dat het daar iets minder guur zal zijn. We rijden naar Grou. Een leuk plaatsje aan het pikmeer. Daar kwamen we vroeger altijd als we op bezoek gingen bij mijn ouders die hier graag met de boot kwamen. We kiezen voor een camper plek op een camping. Water park Yn’e Lijte is ongeveer een half uurtje rijden. Daar aangekomen is alles zo’n beetje uitgestorven. Niemand bij de receptie en de telefoon wordt ook niet opgenomen. Zelfs geen bandje met informatie. Alle camperplaatsen en zijn overigens leeg. Dus schakelen we over op plan B en rijden we 10 minuten verder naar Camperplaats Tusken de Marren & Drijfveer in Akkrum. Daar is de receptie wel open. We vinden een plekje aan het water naast de camping. Een prima plek maar in de zomer zullen we hier waarschijnlijk niet zo snel gaan staan. Dan is het te druk. We betalen 25 euro voor een nachtje.

Camper plaats Tusken de Marren & Drijfveer

We kiezen voor een rondje langs al het mooie water hier in de buurt. In de regio is een heel netwerk van pontjes waardoor je een prachtige route kan fietsen. We willen via Grou naar de Veenhoop en dan weer terug naar Akkrum, ongeveer 25 kilometer met drie pontjes op de route.

De route naar Grou gaat langs het water, hoe kan het ook anders. Zo leuk fietsen is dat. In Grou is vervolgens het eerste pontje middenin het centrum. We worden meteen weer met de neus op de Corona feiten gedrukt. Er mogen maar vier fietsers tegelijk mee. Dat wordt wachten als het een prachtige dag is. Wij zijn gelukkig nummer 3 en 4 want er staan twee mensen voor ons. Die staan echter al een half uur te wachten. Huh ? Ondanks de bel en een telefoontje verschijnt er geen pontje. Na 15 minuten kiezen we ervoor om dan maar een andere route te nemen. In Grou kijken we even op de kaart.

Grou

We kiezen voor een route naar het westen met niet drie maar ‘slechts‘ twee pontjes. We rijden vervolgens naar Jirnsum langs het Prinses Margriet Kanaal naar het pontje bij Jachthaven Sneekerhof. Ook daar geen pont maar wel 6 stokken zodat je een plekje kan ‘reserveren’. Dat is wel weer slim bedacht. We pakken twee stokken en nestelen ons in het zonnetje op het gesloten terras van Eetcafé ‘t Sluske. Reken maar dat het hier goed toeven is als alles open is. Gelukkig hebben we een fles appelsap mee 🙂 Na een kwartier arriveert de elektrische pont voorzien van zonnepanelen. Dat ziet er goed uit.

De elektrische pont

De twee schippers hebben behoorlijk wat moeite met aanleggen dus met van vereende krachten trekken we de pont met de lijnen naar de kant. Vervolgens steken we het Margrietkanaal over naar Terherne. De eerste pont is een feit. Terherne is een gezellig watersport dorp. Zelf in deze coronatijd ziet het er gezellig druk uit. Even verderop komen we langs Terkaple. Wat ziet dat er pitoresk uit. Je denkt meteen aan ”het Tuinpad van mijn Vader” van Wim Sonneveld. Alleen de hoge bomen zijn net vervangen door jonge exemplaren.

Terkaple

Even voorbij Terherne komen we bij het Ooijevaarsdorp in Akmarijp. Wat is dat een leuk gezicht al die ooijevaars ! We zien zomaar enkele tientallen ooijevaars lopen en alle nesten zitten vol. Het is verlaten dus we gaan niet verder het erf op maar misschien een volgende keer want je kunt hier gewoon een bezoekje brengen.

Jufrouw Ooijevaar

Uiteindelijk komen we bij pontje nummer twee bij Theehuis Nije Skou. Dit pontje zal ons over It Deel zetten. Maar dit theehuis heeft een koffie 2 Go met appeltaart of zelfs soep. Alleen de uitsmijters zijn wat ingewikkeld zegt mevrouw Keimpema de eigenaresse. Koffie en appelgebak dan maar. Met slagroom. Wat is dat toch genieten als je onderweg lekker even een terrasje kan pakken. Weliswaar geen echt terras maar het lijkt erop. Maar snel weer terug naar normaal zodat het allemaal weer kan. Laura neemt nog even snel een van de jonge kalfjes op de foto en dan worden we door mevrouw Keimpema zelf vakkundig naar de overkant gebracht. Top !

Pontje nummer 2

Vanaf de pont is het nog een kwartier fietsen naar de camperplaats. Toch weer een rondje van 40 kilometer met helaas maar 2 van de 8 pontjes. De volgende dag is het alweer een stukje beter weer. De temperatuur is gelijk aan gisteren maar er is minder wind dus het voelt heerlijk aan. Ik begin met een wandeling door Akkrum. Wat een mooie statig e woningen hier allemaal. Het meest opvallend is een soort hofje van Folkert Kuiper uit Akkrum. Hij emigreerde eind 1800 naar Amerika en werd daar tamelijk rijk. In 1900 liet hij 20 woningen bouwen voor de armen in Akkrum. Daar mochten de mensen voor niets wonen en ze kregen ook nog eens een toelage.

Coopersburg

Da het ontbijt zetten we de camper net buiten de camping op een parkeerplaats, en fietsen we alsnog en rondje dat we gisteren in gedachten hadden. Gelukkig maar want dat is een erg mooi stukje ! We komen vier pontjes tegen onderweg.

Pontje nummer zoveel

De grote pont in Grou waar ook auto’s op kunnen vaart echter tussen de middag niet. Dat is niet zo handig als je dat niet weet. Het laatste pontje is ook in Grou en daar stonden we gisteren dus vergeefs te wachten. NU staan staan er 8 mansen voor ons terwijl er maar 4 per keer mee mogen. We fietsen dus een klein stukje om en slaan dit printje wederom over 🙂

Uiteindelijk hebben we gisteren bijna 40 kilometer gefietst en vandaag 35. Met de -bike is dat prima te doen en het is echt heerlijk fietsen hier tussen al dat water

Om 15:00 uur rijden we terug naar ons eigen stekkie. Het was een goede try out voor de mei vakantie. Dan willen we een hele week er op uit. Waarheen en waar naar toe ? In Nederland en dan rijden we naar de regio waar de zon schijnt. Tot de volgende keer maar weer.