Zuid Limburg

In de afgelopen jaren zijn we tientallen keren door Maastricht gereden op weg naar de Alpen maar nog nooit zijn we in het centrum geweest. Dat moet veranderen dus we rijden naar Zuid Limburg voor een weekend vol met wellness, romeinse historie en vlaai.

3 dagen onderweg | 563 km gereden |  44 km gefietst
30 september 2016 @ Maastricht

Omdat het donderdag nog slecht weer is besluiten we niet op donderdag avond maar op vrijdag te vertrekken, We halen de camper op en binnen een uur zijn we onderweg naar het zuiden. Eerste tussenstop is Schijndel. Daar gaan we wat inkopen doen bij De Wit voor ons eerste winter seizoen met de camper. We willen namelijk een aantal keer naar Winterberg of naar Osst Nederland als het gaat sneeuwen. Na de boodschappen rijden we door naar Valkenberg aan de Geul voor een paar uurtjes Wellness in Thermae 2000. Hier waren we eerder vlak na de opening. Nu alweer ruim 30 jaar geleden. De tijd heeft zijn sporen wel achter gelaten. Thermae is niet meer het luxe wellness wat het ooit was en is voorbij gestreefd door andere resort die veel meer te bieden hebben. De prijs/kwaliteit klopt dus ook niet meer. Desondanks kunnen we lekker een paar uurtjes zwemmen en poedelen zodat we tegen etenstijd weer ‘fris’ op weg gaan naar de camperplaats. De eerste keuze in de jachthaven van Maastricht blijkt vol te staan. We rijden dus naar de noordkant van Maastricht waar een nieuwe en hele grote camperplaats is ingericht aan de Maas. Voor € 17,50 sta je op een mooie plek aan de Maas. Nadeel is dat er geen sanitair aanwezig. Verder is het wel druk.

Beetje druk aan de Maas
Wel beetje druk aan de Maas
Camperplaats Maastricht
1 oktober 2016 @ Maastricht.

Na het ontbijt stappen we op de fiets naar Maastricht. Het is maar 4 km naar het centrum. Maastricht is een mooie stad met een groot Centrum. We beginnen aan de Vrijthof waar net wordt begonnen met een aantal culturele activiteiten. Wij doen even mee 🙂

Bellen blazen 2.0

We kijken even bij de bellenblaas en maken een paar mooie foto’s van de Basiliek Sint Servaas en van de Sint Janskerk met zijn bijzondere gekleurde toren.

Sint Servaas Kerk

We slenteren rustig verder en komen uiteindelijk bij de bekende Sint Servaas Brug die in 1280 is gebouwd. 2016-10-01-11-14-46
Aan de voet van de brug drinken we koffie met een hele grote punt vlaai.

Sint Servaasbrug

We lopen langs de Maas en en steken deze via de Hoge Brug weer over.

De Hoge Brug

Maastricht ademt de Romeinse tijd uit en is erg leuk om te bezoeken. Op de fiets rijden we naar de Sint Pietersberg. Daar moet je toch een keer op hebben gestaan in je leven 🙂 Als je in Maastricht bent moet je ook de mergelgrotten bezoeken zegt men. Wij houden niet zo van grotten dus dat slaan we over. We fietsen terug naar de camperplaats voor een broodje.

Voor het avondeten maken we fietstochtje langs de Maas. Via de oostzijde rijden we noordwaarts België in. We rijden door illustere plaatsen als Smeermaas en Rekem.

foto-01-10-16-17-11-40

Ter hoogte van Geulle pakken de fietspont en steken we de Maas over naar Nederland.

2016-10-01-17-46-06

Het is bizar om te zien hoe verschillend België en Nederland eruit zien met alleen een stukje water er tussen. Wij hebben de voorkeur voor de Nederlandse variant. Dat ziet er allemaal net wat verzorgder en vriendelijker uit.

Geulle

Het wordt steeds donkerder en we rijden terug naar Maastricht. Uiteindelijk zijn we precies voor de bui weer op de camperplaats.

2 oktober 2016 @ Driehuis

We staan rustig op en rijden tegen de middag naar Roermond voor een snel bezoek aan de Outlet. Wat een drukte ! Gelukkig hebben we de camper net buiten Roermond geparkeerd en hebben we de fietsen gepakt want met de auto is het een absoluut drama. Met een paar goedkope merkschoenen verlaten we Roermond. Tegen etenstijd zijn we weer in Driehuis.