West Friesland

West Friesland is een regio die niet zo ver bij ons vandaan ligt. Vanzelfsprekend zijn we daar vaker geweest maar nog niet op de fiets. We gaan dus naar Medemblik voor een lange fietstocht langs het IJsselmeer. We logeren bij het International Regatta Centre waar aankomende week een WK is. Op Zondag maken we een uitstapje langs de kust.

3 dagen onderweg | 154 km gereden  | 114 km gefietst

22 juli 2016 @ Medemblik

We rijden om 17:00 uur weg richting de neus van Noord Holland. Naar Medemblik om precies te zijn. Al na een krap uurtje komen we aan op de camperplaats bij de Pekelhaven. Daar is maar plaats voor 5 campers en helaas is het vol. We worden doorverwezen naar een andere camperplaats  bij het Regatta Center. Daar aangekomen blijkt er een tijdelijke camping te zijn ingericht vanwege het WK aankomende week van 29-er boten. Van die mooie snelle bootjes. De halve wereld is aanwezig. Van Nieuw Zeeland tot Noorwegen. Gezellige boel. We parkeren de camper in de veronderstelling dat het een tijdelijke plek is en melden ons niet. Pas bij vertrek komen we erachter dat het gewoon betaalde plekken zijn van € 35,00 per nacht. Dat is wel een beetje veel voor een grasveldje langs de berm. Voor een rondreizend circus van 10-12 man per camper is € 35,00 overigens best te doen 🙂

Tijdelijke camping Regatta Center

‘s-avonds lopen we het centrum in. Medeblik zelf valt een beetje tegen en vinden we rommelig. De havens zijn leuk en het middelpunt van het dorp. Tot slot lopen we langs kasteel Radbout waar de Nachtwacht lag opgeslagen tijdens de WO II.

Kasteel Radbout
23 juli 2016 @ Medemblik

We besluiten een grote tocht te fietsen van bijna 75 km. Helemaal langs de IJsselmeerdijk naar Hoorn en dan binnendoor weer terug. Het is een route met mooi uitzicht op het meer en op de mooie woningen langs de dijk. Overal vliegen aalscholvers en dat blijft een gaaf gezicht in de V van Victory.

Victory

We fietsen langs Onderdijk, Andijk en Oosterdijk. Bijna overal kunnen we boven op de dijk fietsen waardoor je rechtstreeks zicht hebt op het water. Overal zijn strandjes waar je kan zwemmen maar de zwemkleding zijn we vergeten mee te nemen 🙁

Na één derde van de tocht komen we aan in Enkhuizen. Enkhuizen is een goed bewaarde oude stad met mooie pandjes uit de VOC tijd.

Enkhuizen met de Dromedaris op de achtergrond

We lunchen onder de Dromedaris. Boven de poort zit een klein rooster. Daar zaten vroeger de ter dood veroordeelde. Leuk plekje …..

Onderweg naar Hoorn komen we natuurlijk koeien tegen die we echt even moeten knuffelen. Ze willen echter niet. Vast en zeker (zuider-) zeekoeien

(Zuider-) zeekoeien

In Hoorn hebben we een thee afspraak met voormalig schoonzus Irma. Die woont daar heel erg mooi op een echt vrouwenhofje. Hoorn zelf is overigens ook al zo’n mooie oude stad met veel gezelligheid.

Op de thee bij Irma

We komen uiteindelijk pas tegen 18:00 uur weer aan in Medemblik en besluiten daar nog een nacht te blijven. We hebben weer mooie fietstocht gemaakt.

Schermafdruk 2016-07-24 21.10.58
73 km
Zondag 24 juli 2016 @ Driehuis

Na een vroeg ontbijt rijden we richting zee voor een tochtje langs de stranden. We parkeren de camper bij Callantsoog en fietsen langs de kust tot aan Camperduin. Onderweg komen we langs leuke strandtentjes.

2016-07-24 10.19.39
Netje gevonden ?

De oude Hondsbossche Zeewering is verdwenen en heeft plaats gemaakt voor een opgespoten strand. Ik zeg zonde maar wie ben ik.

De polder bij Petten

Vanaf Camperduin fietsen we terug door de polder. Ook dat is mooi met water, molentjes en bloembollen. Typisch Noord-Holland.

We sluiten aan het eind van de dag het weekend af met Pannenkoeken. Samen met Anna die gisteren 85 jaar is geworden. Het was weer een leuk weekend en vlak bij huis.