Vlaanderen & Zeeuws Vlaanderen

Vlaanderen is een mooi stukje België. In vier dagen verkennen we de steden Brugge en Gent. Het wordt een cultureel weekend, We bezoeken de tentoonstelling over het werk van Picasso in Brugge en het Lam Gods in Gent. Op de terugweg gaan we langs Sint Niklaas en Zeeuws Vlaanderen.

5 dagen onderweg | 656 km gereden | 55 km gefietst

23 juni 2016 @ Ouddorp

We vertrekken rond etenstijd en halen eerst Cock op in Haarlem, want dit weekend gaan we met z’n drieën op pad. In Haarlem laden we de fiets van Cock in en rijden rond 18:00 uur weg in de richting van de Zuid Hollandse eilanden. Daar zijn we al eerder geweest dus we weten waar we naar toe rijden. Rond 19:30 komen we aan in Ouddorp. We betalen aan de paal en hebben een ruime plek.

Drive-in Camperpark Ouddorp

Na het eten pakken we de fiets om de zonsondergang te zien aan het strand.

Strandfie

De dreigende wolken en de ondergaande zon leveren een mooi plaatje op.

Ouddorp
24 juni 2016 @ Brugge

De volgende morgen kunnen we buiten ontbijten. Daarna rijden we via Zuid Beveland naar Brugge waar we rond het middaguur aankomen. We hebben gereserveerd op camping Memling. Ook daar zijn we eerder geweest. Het is een rustige en nette stadscamping op 5 minuten fietsen van het centrum van Brugge. We hebben een lekkere plek in de zon en eten eerst een broodje.

Camping Memling

Daarna fietsen we naar het centrum voor een bezoek aan de stad. We beginnen op de grote markt.

Brugfie

Op het programma staan een bezoek aan een drietal tentoonstellingen: Picasso, Miro en een fototentoonstelling over natuurfotografie. De Picasso tentoonstelling laat onbekend maar heel mooi grafisch werk zien die Picasso maakte tussen 1930 en 1970.

Picasso

Na Picasso bekijken we werken van Miro. Die staan in het teken van kubisme en het surrealisme. Anders, maar ook erg mooi.

Miro

We drinken even een kop koffie voor we naar de laatste expo gaan.

Koffie

De laatste tentoonstelling is de internationaal reizende expo Wildlife Photographer of the Year. Het zijn prachtige en gevarieerde natuurfoto’s ! Na een ijsje eten we vervolgens spinazie salade op de camping. ‘s-Avonds zwerven we op de fiets door Brugge en komen langs mooie straatjes.

We eindigen weer op de markt in Brugge.

Voor we naar huis gaan maakt Laura nog een mooi plaatje van een straatmuzikant. Het is een mooie afsluiting van een cultureel dagje in Brugge.

25 juni @ Waasmunster

Vandaag staat Gent op het programma. We rijden dus bijtijds weg en na een klein uurtje komen we bij de stadscamping van Gent aan. Daar is echter een toernooi dit weekend. We kunnen er overnachten maar nachtrust wordt niet gegarandeerd. Dat dus maar liever niet. We parkeren daarom de camper op de parkeerplaats in de buurt en stappen op de fiets naar de stad.

Gent

We bezoeken als eerste de “de aanbidding van het Lam Gods” van de gebroeders van Eijk in de St-Baafskathedraal. We krijgen een uitleg over de verschillend panelen. Een van de panelen is een kopie omdat deze is verdwenen nadat het gestolen was in de jaren 30 van de vorige eeuw.

Het Lam Gods

Zoals altijd steek ik in de kerk een kaarsje aan voor iemand. Dat is inmiddels traditie. Omdat het precies 13 jaar geleden is dat mijn vader is overleden, vandaag maar één voor hem.

Kaarsje voor mijn vader

We eten daarna een broodje in het park middenin het centrum.

Lunch

Na de lunch slenteren we op ons gemak door Gent en we genieten van de mooie straatjes, panden en grachten.

Gentfy

Laura vermaakt zich met het vastleggen van bijzondere mensen en die zijn er genoeg in Gent 🙂

Onderweg kopen we natuurlijk Gentse Neuzen in verschillende smaken. Cock neemt de naam overigens wel erg seri(n)eus

Gentse neuzen

Na de rondwandeling stappen we op de fiets voor alweer een cultureel uitstapje. De expo Eyes Wide Open over 100 jaar Leica staat op de agenda. Deze is in de Sint Pieter Abdij. De tentoonstelling laat prachtige zwart-wit foto’s zien uit de afgelopen 100 jaar. Je krijgt meteen zin om de doca weer in te kruipen. Laura poseert nog even tussen een aantal knappe Leica fotomodellen 🙂

We fietsen terug naar de camper en rijden naar Camping Gerstekot in Waasmunster. “Gelukkig” regent het en zitten we dus binnen  want de camping ligt pal aan de snelweg. Buiten is het niet zo fijn dus.

Camping Gerstekot

Het lawaai van de snelweg is vreselijk. Daarnaast is het sanitair oud en vies. Waar de waardering 7.1 op camperplaats app vandaan komt weet ik niet, maar geen aanrader wat ons betreft, zelfs niet voor een tussenstop.

26 juni 2016 @ Kruiningen

Na het ontbijt rijden we eerst naar Sint Niklaas. In de voetsporen van mijn overgrootvader die hier is geboren. Ik steek een kaarsje voor hem aan in de St Niklaaskerk. St Niklaas is lang niet zo mooi als Brugge en Gent. Wel hebben we al snel aanspraak.

Uitleg over het beeld op de kerk

En natuurlijk komen we onze goedheiligman overal tegen in de stad.

Sint Niklaas

Het stadhuis en de kerk in St Niklaas

We rijden daarna naar Zeeland naar Camperplaats De Plantage. Deze camperplaats heeft een waardering van 9.2 en dat begrijpen we nu weer wel. Een prachtig plekje tussen de fruitbomen met nieuw sanitair en een natuurwinkel op het erf. Een aanrader.

De plantage

We stappen op de fiets voor een tochtje buitendijks langs de Westerschelde. De grote container schepen onderweg naar Antwerpen zijn leuk en mooi om te zien.

Westerschelde
Buitendijks fietspad

We sluiten de fietstocht af in Yerseke waar we nog even moeten zoeken naar een gewoon gebakken visje. Mosselen, Oesters en Kreeft is overal te krijgen maar kibbeling is een stuk lastiger.

27 juni 2016 @ Driehuis

Na een goed ontbijt rijden we rechtstreeks naar huis. Het was een geweldig weekend.

2 gedachten over “Vlaanderen & Zeeuws Vlaanderen

• Beste.

Sinds kort de verhalen op deze site ontdekt en net als eerste jullie verslag gelezen.

Héél prettig om te lezen – mede door de korte en bondige (manlijke? ?) stijl van schrijven.

Veel gedaan in die paar dagen en kan me voorstellen, dat het topdagen waren met zinvolle informatie over CP’s.

Leuk!

Vriendelijke groet, Jan (Leeuwarden – Nederland)