Texel

Samenvatting

Het wordt mooi weer dit weekend. Vorst en zonnig. Tijd dus voor het eerste camperweekend van 2019. We vertrekken vrijdag en besluiten naar Texel te gaan. Het eiland waar ik in 1990 een jaar heb gewoon en stage heb gelopen. Texel is altijd mooi, elk seizoen. We zijn er echter nog nooit met de camper geweest en dat moet veranderen.

3 dagen onderweg |  178 km gereden |  40 km gefietst

Op weg naar Texel

We beginnen de dag rustig en halen de camper uit de stalling. Ons laatste weekend is alweer een tijdje geleden en we zijn ondertussen op wintersport geweest zonder de camper. De camper is dus leeg en we moeten even zoeken om alles weer bij elkaar te krijgen. Het vriest dit weekend dus we hebben handschoenen, warme kleding en mutsen nodig. Gasflessen erin, water tanken en om 12:15 uur vertrekken we richting Den Helder. Na een rustig ritje komen we om  13.25 aan bij de boot. De boot van half twee gaan we dus missen verwacht ik maar het loopt allemaal soepeltjes zodat we toch om 13:30 uur mee kunnen naar de overkant. De overtocht naar Texel heeft verschillende tarieven per seizoen. In de winter is het goedkoper. Wij betalen € 54,60 voor een voertuig t/m 7,50 meter inclusief 2 passagiers. Dat valt ons reuze mee. Kijk even op de site voor je vertrekt !

Camping de razende bol

Op Texel rijden we via Den Hoorn naar onze camping. We rijden naar Boerderijcamping de Razende Bol. Een kleine camping vlakbij de Koog bij een bloembollenboer. Na 15 september zijn ook daar aangepaste tarieven. Als we aankomen worden we hartelijk welkom geheten. Hoewel de camping het hele jaar open is willen ze toch graag dat je vooraf even belt. Dan doen ze namelijk de verwarming aan. Dat hadden wij dus niet gedaan en dus staat die nu dus uit.  Nou dat is voor ons geen probleem, we hebben helemaal geen verwarming nodig. Het toilet is frisjes maar toegankelijk en er is stroom dat is voor ons al voldoende voor een weekendje. We zetten de camper in het zonnetje en eten wat.

Daarna stappen we op de fiets naar Den Burg. Dat kennen we natuurlijk. Omdat ik een jaar op Texel heb gewoond in 1990 maar ook omdat we bijna elk jaar wel een keer op Texel komen. We slenteren door het dorp, kopen een flesje whisky, twee whisky glazen en we doen even wat boodschappen bij de supermarkt.

Den Burg

Tegen de avond zijn we weer terug op de camping. Vanzelfsprekend is het al vroeg koud en donker. Toen we camper kochten hebben we voor noodgevallen een klein elektrisch kacheltje gekocht. Nu is er geen noodgeval maar we doen toch ook lekker dit straalkacheltje aan. Wat een heerlijk warmte is dat toch 🙂 We lezen wat, kijken een filmpje en eten lasagne uit de oven. Dat is toch genieten !

De slufter

We hebben een rustige nacht want er zijn geen andere gasten op de camping. Als we opstaan is het gras bevroren. Gelukkig hebben we een uitstekende verwarming die ook vannacht de camper op 15’C heeft gehouden. Als we opstaan is het binnen al snel 20 ‘C en dus heerlijk comfortabel. Zoals altijd beginnen we met een pot koffie en genieten van een heerlijk ontbijtje met vers fruit. Rond 10:30 uur kleden we ons warm aan en stappen we op de fiets. Het is heerlijk weer maar het is wel koud op de fiets. Gelukkig hebben we de wind in de rug zodat we er (nog) niet veel last van hebben.

Naar de slufter

We fietsen via de Koog langs de duinen naar de ingang van de slufter. De slufter op Texel is 1858 ontstaan na een hevige storm. Er zijn verschillende pogingen gedaan om het gat in de duinenrij te dichten. Voor het laatst in 1925. Natuurbeschermers hebben ervoor gezorgd dat het nog altijd een prachtig natuurgebied is.

langs de duinen

Regelmatig stroomt zout water via de muien het gebied in en uit. Hierdoor is het een heel gevarieerd gebied dat een lange wandeling waard is. We beginnen onze wandeling bij de sluftertrap uit 1993. Bovenop hebben we een prachtig uitzicht over de hele slufter. We besluiten helemaal naar de zee te lopen. We zijn hier al veel keren geweest maar we hebben nog nooit helemaal naar zee gelopen. Dat moet veranderen 🙂

Langs de mui

Het is wel zaak de goede afslag te nemen want anders heb je de kans dat je terug moet of door een diepe mui heen moet en dus een nat wordt. In de zomer is dat laatste misschien een heerlijke onderbreking maar bij 0:C maar even niet.

Best wel stroming hier dus

Langs de mui lopen we naar zee. Het is zalig en ook nu hebben we geen last van de koude oosten wind. Tot aan het strand is het slechts 2,5 kilometer. Dat valt reuze mee. Het beroemde Lamsoor moeten we missen dit seizoen maar de zeekraal staat er wel.

Zeekraal voor bij het diner

Het is eb dus het water uit de slufter stroomt via de mui in de zee. Dat is best een flinke plas water. Je loopt er in ieder geval niet even doorheen.

Zee en Mui

We lopen langs dezelfde route terug. Het is best “druk” in de slufter. Misschien wel 40 mensen 🙂 Heerlijk rustig dus als je de randstad gewend bent.

Naar de Waal

Na een wandeling van bijna 5 kilometer zijn we rond de lunch weer terug bij de fietsen. Tijd voor koffie en voor een broodje kroket. Gelukkig zit aan het begin van de slufter cafe de slufter dat ook in de winter geopend is. Het is behoorlijk gedateerd maar ook no nonsense zodat je weet wat je krijgt. Een snee bruin brood met een kroket zonder poespas. Wel zo duidelijk. Nadat de lunch stappen we op de fiets voor de volgende etappe van vandaag. We steken het eiland dwars over richting de Waal. Dat is dus naar het oosten en dus recht tegen de striemende windkracht 5 in. Ik ben dus weer dolgelukkig met mijn volle accu 🙂 Het is wel frisjes en we zijn dus ook blij met de handschoenen en mutsen. De Waal is een dorpje uit een prentenboek met ongeveer 10 huizen en……betaald parkeren in het centrum !

De Waal

We fietsen verder naar het Oosten totdat we uiteindelijk aan de Waddenkust uitkomen. Daar ligt het dorp Oudeschild waar het vandaag nog rustiger is dan in de slufter! Er is niet veel te doen op deze koude zaterdag. In Oudenschild hebben we al eens een waddentocht gemaakt met de TX20 om garnalen te vangen en om zeehonden te kijken op de Waddenzee. Dat kan vandaag ook en is een aanrader. Vandaag maar even niet. Wij wachten wel op warmere temperaturen.

Eten in Den Burg

We besluiten om niet, zoals we hadden gepland, iets te gaan eten in Oudeschild. We fietsen terug naar Den Burg. Onderweg komen we langs Texels, de bierbrouwerij op het eiland. De heerlijke proeverij en de rondleiding door de brouwerij laten we aan ons voorbijgaan omdat we ook dat al eens eerder hebben gedaan. Het is zeker een aanrader als u er nog niet bent geweest! Informatie kunt u op de website van brouwerij vinden. We stoppen nog wel even bij de Texelse schaapjes. Die staan op het hele eiland en zijn wereld beroemd. Een van die beroemdheden wil wel op de foto.

Got you

In Den Burg lopen we nogmaals het voor ons bekende rondje. In de winkel van Kees de Waal ligt nog altijd (en volgens ons sinds mensenheugenis) de kat tussen de souvenirs met erboven het bordje “kat krabt”. Die aaien we dus maar niet. We kopen wel een Texels schaapje voor op onze memory wall in de camper. Die begint na drie seizoenen met de camper behoorlijk vol te raken met herinneringen van al onze trips en reizen. Precies in het midden het Texelse schaap.

Onze memory Wall

We besluiten in Den Burg wat te gaan eten zodat we vanavond gewoon een broodje kunnen nemen in de camper. In eetcafe de Steenenplaats genieten we van saté met friet.  Nou wie wil dat nou niet ? Vanzelfsprekend samen met een (Texels) biertje. Wat hebben we weer een mooie dag.

Skuumkoppe
Gas op

In onze camper hebben we twee gasflessen. We hebben bewust gekozen voor een automatische koppeling zodat we niet zonder gas zitten als één van de flessen leeg raakt. Vrijdag reden we weg terwijl de LPG fles al flink was aangesproken. Niet vergeten de tweede fles op te draaien straks op de camping dacht ik nog bij vertrek. En ja hoor. Vergeten.  En zo worden we zondagochtend gewekt door geratel van de kachel die uitgaat omdat het gas uit de LPG fles op is. Naar buiten dus om de tweede fles open te draaien. Best een beetje dom. Ik kruip weer snel onder de warme dekens en slaap lekker uit.

Naar Paal 15

Om 11:00 vertrekken we vanaf de camping. We lozen het afvalwater en rijden naar Paal 15. Ook hier is het betaald parkeren. In de zomer snap ik dat maar nu ? Een beetje overdone.

Parkeren bij Paal 15

We lopen het strand op waar het zalig is. Geen wind en een zonnetje. Een heerlijke combinatie. We lopen langs de bevroren duinenrij heen en langs de branding weer terug.

Vorst en stuifzand.

Onderweg verzamelen we strandspul en komen we een zeekoet tegen. We noemen hem Pinguïn en hebben het vermoeden dat ie een beetje zeeziek is. We kunnen hem net niet pakken maar het scheelt niet veel.

Zeekoet

Na een uurtje wandelen drinken we warme chocolade in Gastpaviljoen XV. De mooiste strandtent die we ooit hebben gezien. Hier is het goed toeven ! Alweer een aanrader dus. We rijden daarna naar Den Hoorn waar we hebben afgesproken met vrienden uit 1990 die we al heel lang niet meer hebben gezien. Oude vriendschap roest niet (of zoiets) want het was weer gezellig zoals altijd. Samen lopen we nogmaals een rondje over het strand maar nu bij Paal 9.

De zon breekt door

Om 17:00 nemen we de boot terug naar Den Helder. Het was ons eerste weekend met de camper naar Texel en dat is voor herhaling vatbaar.

Terug met ondergaande zon

Leuk als u een korte reactie geeft op ons blog