Rotterdam en Schiedam

Samenvatting

4 dagen onderweg |  330 km gereden |  20 km gefietst

We bezoeken Rotterdam en Schiedam en sluiten dit fantastische camperjaar af met een heerlijk dagje wellness in Gelderland

Woensdag 27 december 2017

Nadat we nog even wat boodschappen hebben gedaan rijden we tegen 11:00 uur richting de Maasstad. Omdat er in Rotterdam geen fatsoenlijke camperplaats is, rijden we naar Schiedam. Daar is midden in het centrum een camperplaats zonder voorzieningen aan de voet van één van de molens. Als we aankomen staat er nog een andere camper. Betalen gaat normaal gesproken via de parkeerautomaat maar die zijn afgesloten vanwege oudjaar. We betalen dus maar via de app, al is dat niet de bedoeling. Achteraf krijgen we het geld toch weer terug vanwege oudjaar. De camperplaats zelf is wat aan de korte kant. De achterzijde van onze camper (7,50 meter) steekt daarom over de walkant heen maar het gaat allemaal net.

Camperplaats Schiedam

Het is een prima plek om Schiedam en/of Rotterdam te bezoeken. Het centrum van Rotterdam ligt op slechts 8 km fietsen. Omdat er auto’s voor de campers langsrijden is er wel wat verkeerslawaai hoewel dat ‘s-nachts nog wel meevalt.

We stappen op de fiets en 30 minuten later staan we in het centrum van Rotterdam. Als eerste brengen we een bezoek aan de markthal. Een veelheid aan kraampjes met vlees, vis, fruit, noten en andere lekkernijen.

De markthal

Het fraaie plafond van de hal is inmiddels bij iedereen wel bekend. Met groenten, bloemen en fruit.

Fraai hoor !

Halverwege begint de maag toch echt te protesteren en bestellen we Turkse Tappas bij Obba’s Foodbar. Een echte aanrader ! Heerlijk om samen van een heel plateau met lekkere hapjes te smullen.

Tappas

Na de lunch lopen we de hal weer uit en steken we het plein over naar de wereld beroemde Kubus woningen. Deze zijn in 1982 gebouwd en nog altijd een bezienswaardigheid. Inmiddels is er in Rotterdam nog veel meer nieuwe en aparte architectuur te zien.

Kubuswoningen

Via de Maas lopen we vervolgens naar de Erasmusbrug. Ook al zo’n plaatje. We steken hem te voet over en lopen naar het Foto museum. Daar kopen we een museumjaarkaart. 2018 wordt ons museumjaar en het fotomuseum wordt ons eerste bezoek. We bekijken de expositie over het werk van Bruce Davidson. Een Amerikaanse fotograaf met prachtige Zwart Wit foto’s.

bron: Fotomuseum Rotterdam

De rest van het museum valt ons een beetje tegen. Wanneer we om 15:30 uur het museum uitkomen hebben we nog net voldoende tijd voor een bezoekje aan het Wereldmuseum. Daar is de tentoonstelling Powermask over het gebruik van maskers door verschillende volkeren en culturen. Een erg mooie tentoonstelling.

Maskers !

Oei, die neus is wel erg rood en groot

Het museum heeft verder een mooie collectie met boeddhistische beelden. Als we weer buiten komen wordt het net schemerig en worden we getrakteerd op een prachtig plaatje

Erasmusbrug op zijn mooist

We slenteren op ons gemak terug naar de fietsen en zijn rond etenstijd weer in Schiedam. Inmiddels is er nog één van de 6 camper plekjes vrij en dat op 28 december ! Rotterdam hebben we nog lang niet helemaal gezien maar voor nu was het een prima dagje. We komen zeker nog eens terug.

Donderdag 28 december 2017

We worden wakker in Schiedam, verdiepen ons in de kunst van het Jenever stoken, we slenteren door het fraaie stadje en rijden ‘s-middags naar Harderwijk.

Een ontbijtje met uitzicht op een draaiende graanmolen. Dat is toch genieten 🙂 Na het ontbijt slenteren we het stadje in dat al eeuwenlang het centrum is van de Jenever. Alles in de stad heeft met Jenever te maken. De pakhuizen, de graanmolens, het zakkendragershuisje en ook de voormalige graanbeurs.

Zicht op de oude stokerij

We slenteren door het centrum langs de Waag, de grote Kerk en langs de Dam in monding van de Schie. Om 12:00 uur is het Jenevermuseum open. Met de museumjaarkaart is er geen enkele drempel meer dus we stappen naar binnen. Het is dit jaar al de tweede stokerij die we bezoeken. Eerdere waren we in de Bushmills Destilery waar we het stoken van Ierse Whiskey hebben gezien. Jenever is qua proces nagenoeg vergelijkbaar. Het museum zelf valt uiteindelijk een beetje tegen. De oude stokerij zelf is wel leuk.

De stokerij

Verder zijn het vooral etiketten, flessen en wat oud gereedschap. De proeverij slaan we ook over. Whiskey of Jenever. Voor ons blijft het bocht 🙂 Als scheikundigen vinden we het destillatie proces natuurlijk wel erg interessant. Wel leren we eindelijk wat een drankorgel is. Nee dat zijn we niet zelf maar dat is een stellage van meerdere vaten Jenever…..

Drankorgel

Na het museum slenteren we op ons gemak verder. We moeten grinniken om een tekst op een huis dat te koop staat. Wat daar is gebeurd is triest maar laat zich raden.

Ai

We rijden halverwege de middag weg uit Schiedam in de richting van Harderwijk waar we morgen van een dagje Welness gaan genieten. We wilden dat eigenlijk in de buurt van Rotterdam doen bij het Elysium in Bleiswijk maar daar was alles al volgeboekt. Dus we gaan naar de Zwaluwhoeve waar we morgen gaan genieten van diverse Sauna’s, zwembaden en van een Hamman.

Lekker hoor zo’n Hamman – Bron: Tripadvisor.com

Om 16:00 uur komen we aan op camping De Vuurkuil. Een camping met veel huisjes en een paar plaatsen. We staan alleen op het veld en hebben de fraaie toiletruimte helemaal voor onszelf.

De camping zelf ligt op slechts 2,5 km van de Zwaluwhoeve. Een prima uitvalsplek dus. ‘s-Zomers zouden we hier niet snel gaan staan. Te groot maar vooral veel verkeerslawaai van de vlakbij gelegen A28 ! Daar heb je in de winter niet zo veel last van als je binnen zit maar op een mooie zomeravond lijkt het ons niet zo fijn.

Vrijdag 29 december 2017

Na het ontbijt fietsen we naar de Zwaluwhoeve. We waren uiteindelijk niet zo heel erg enthousiast over deze locatie. Er zijn weinig plekken om even lekker te zitten en we vonden de entourage een beetje steriel en kil. Verder was het er niet aangenaam warm. We geven daarom toch de voorkeur aan de Veluwse Bron of aan het Elysium. De avond vertoeven we in de camper met een filmpje en een boek.

Zaterdag 30 december 2017

We rijden weer naar huis na een heerlijke afsluiting van het camperjaar 2017 !

Fijne jaarwisseling allemaal en we hopen iedereen weer te treffen in 2018.