#4 | Raften Eidfjord

Rustdagje

Gisteren hebben we een rustdagje ingelast. Wat waren we moe van de fietstocht langs de rallarvegen maar wat was het fantastisch ! We hebben overnacht op de garencamping en brengen op de rustdag een kort bezoekje aan de watervallen daar in de buurt.

Garencamping

Daarna rijden we met de camper een klein stukje naar de volgende camping waar we de zullen gaan raften. De volgende dag slapen we weer lekker uit en ontbijten we in de zon. Wat een prachtig plaatje zo

Beter kun je bijna niet opstaan

We hebben ruim de tijd dus we rijden nog even naar Eidfjord want het raften begint pas om 14:00 uur. In Eidfjord ligt één van de vele cruiseschepen die je in Noorwegen vaak tegenkomt.

Dit is dus een kleintje…..

Om 14:00 melden we ons bij Flatearth voor 2 uur raften. De bootjes liggen al klaar.

Flateurth

Van het raften zelf hebben we geen foto’s. Het raften is inspannend en leuk om te doen. Na een instructie op het meer gaan we twee keer de rivier af. We denderen over het witte water en zitten een aantal keer vast. Een paar van ons vallen letterlijk buiten de boot. Het water is ijskoud maar gelukkig hebben we allemaal een surfpak gekregen.

Naar de gletsjer

Na het raften rijden we naar Tyssedal omdat we morgen naar Trolltunga willen lopen. In Tyssedal blijkt echter dat je met de camper niet naar het startpunt mag rijden. De weg is te smal. We moeten daarom met de bus en weten niet precies hoe dat werkt. Te ingewikkeld allemaal om dat nog voor morgen uit te zoeken. We eten daarom iets en besluiten om morgen eerst maar te gaan skiën. Via Odda rijden we daarom naar Jondal. Onderweg worden we getrakteerd op een mooie zonsondergang

Typisch Noors plaatje

In Jondal rijden we meteen door richting de Fonna Gletsjer. We willen overnachten onderaan de Gletsjer. Het laatste stuk is tol weg en kost € 10,00 per dag. Uiteindelijk rijden we in half schemer en in de mist de berg op. Dat was niet helemaal de bedoeling en doen we een volgende keer maar niet meer.

Oeps, dat was niet helemaal gepland

We komen gelukkig veilig boven waar we helemaal alleen blijken te zijn., Dat wordt dus een rustig nachtje 🙂 We overnachten op de parkeerplaats aan de onderkant van de Gletsjer. Jammer dat het al donker is.