Onze kampeermiddelen sinds 1986

In de afgelopen 30 jaar hebben we geëxperimenteerd met verschillende vormen van kamperen. Altijd passend bij onze levensfase in die periode. We kijken met veel plezier terug op alle periodes en zijn in 2016 aan een nieuw hoofdstuk begonnen. Met onze eigen camper onderweg om Europa én Nederland te ontdekken.

1986-1992

Corsica @ 1992

In de periode tussen 1986 en 1992 gingen wij met de fiets op vakantie. Vier tassen per fiets en alles mee. Tent, pannen, slaapzak, kookgerei en kleding. Bijna 20 kg per fiets. We hebben door heel Europa gefietst. Van Frankrijk tot Hongarije en van Engeland tot Corsica. We gebruikten vanzelfsprekend het kleinste en lichte tentje dat we konden  vinden. Op Corsica zelfs een enkeldaks tentje van slechts 3 kg ! Fietsen is heerlijk! Lekker buiten, je ruikt, hoort en ziet alles en elke dag ben je weer ergens anders. De heen- en terugreis deden we per auto, bus of vliegtuig. We hebben heel wat kilometers afgelegd en bergtoppen bedwongen op deze manier. Vlak voor we de camper hebben aangeschaft hebben we nog even overwogen om het fietsen weer op te pakken. Fietsvakanties in verre, vreemde landen zoals Indonesië en Vietnam. Uiteindelijk toch voor de camper gekozen – met e-bikes 🙂

1993-1997

Oostenrijk @ 1997

Tussen 1993 en 1997 zaten we nog in de fietsvakantie modus. We hadden nog geen behoefte aan luxe.  Heerlijk want we maakte ons dus druk over allemaal spullen die mee moesten. Als we uitgekeken waren op de camping pakte we zo onze spulletjes bij elkaar en gingen we naar de volgende camping. Het trekken van camping naar camping vonden we leuk ook zonder fietsen. We gingen met onze auto en we namen de fietsen mee. Dat gaf de mogelijkheid om een iets grotere tent mee te nemen dan we gewend waren. Met de auto was wel anders. We hadden opeens andere mogelijkheden om dagtrips te maken en we gingen bijvoorbeeld vaak lekker de bergen in. Met onze zoon erbij (vanaf 1996) was het nog leuker maar ontdekte we ook de beperkingen van een kleine tent. Bij slechter weer was zo’n dreumes niet echt handig in ons kleine tentje. Het trekken van camping naar camping deden we nog wel maar in een wat lagere frequentie van bijvoorbeeld eens per week.

1998-2009

Noorwegen @ 2006

In 1998 kochten we onze eerste serieuze tent. Na lang zoeken besloten we een Randstad te kopen voor ruim 2200 gulden. Best veel geld voor een tent ! De tent leek op een “de Waard” maar was net even iets voordeliger. Verder zat er een vast grondzeil in en dat leek ons wel zo praktisch. Het is een goede keuze geweest. We hebben er heel veel weekenden en vakanties plezier van gehad. In Noorwegen, in Oostenrijk, in Tsjechië en natuurlijk in Nederland. Zo’n grote tent neemt overigens wel heel erg veel ruimte in beslag. Op de camping maar ook in de auto en op zolder ! Omdat we inmiddels toch ook wel van een klein beetje luxe hielden zat de auto altijd tot aan het dak gevuld als we weg gingen. Met twee kinderen was dat passen en meten. Trekken was een stuk lastiger met zo’n tent zodat we langer dan we ooit op één camping bleven. Met kleine, opgroeiende kinderen was dat ook prima. Die wilde gewoon ook lekker zwemmen nadat we gewandeld hadden. Geef ze eens ongelijk. We kijken met veel plezier terug op deze manier van kamperen. In 2016 hebben we onze tent verkocht.

2010

Friesland @ 2010

De ouders van Robert Jan hadden een motorboot. Daarmee waren we in 2003 al eens een keer op vakantie geweest. Best leuk zo dobberend door de Nederlandse wateren. In 2010 hebben we een zeilboot gehuurd. Misschien was dat wel iets voor ons? Het was een heerlijke vakantie in Friesland. Varend met een windje in de rug over de Friese meren en sloten. Dat was echt genieten. Friesland zelf is natuurlijk ook een prima omgeving voor een vakantie. De boot zelf was 7,5 meter lang en we konden er met z’n vieren prima in bivakkeren. Na de vakantie bedachten we ons wel dat het snel zou vervelen. Zeilen is leuk maar de actieradius blijft beperkt. En wij willen elke dag nieuwe dingen ontdekken. Na een paar jaar heb je Friesland en zelfs Nederland wel gezien denken wij. We waren er dus al snel achter dat we niet zouden overgaan tot de aanschaf van een eigen bootje.

2011

Noorwegen @ 2011

In 2011 vervolgden we onze zoektocht naar kamperen 2.0. We gingen zonder tent op vakantie naar Noorwegen. We huurden onderweg zogenaamde “Hyters”. Blokhutjes op verschillende campings met daarin stapelbedden en een heel klein keukentje. Voor het toilet en de douche gebruikte we dan het sanitair op de camping zelf. Vaak stonden deze blokhutten op de meest prachtige plekjes. Een hyter was daarnaast zeer betaalbaar. Gemiddeld waren we circa € 25 euro per nacht kwijt. Reserveren was niet nodig. Als we zo rond 16:00 aankwamen op een camping was er altijd een vrij. Voor de zekerheid hadden we een die we dus niet hebben gebruikt. Zo trokken we door het prachtige Noorwegen. Elke dag op een andere plek. In Noorwegen is dit een prima manier waarbij je toch lekker buiten op de camping staat maar ook net een beetje extra comfort hebt. Onderweg kwamen we campers tegen en begon het al een beetje te kriebelen. Zou dat wat zijn ?

2012

Frankrijk @ 2012

In 2012 zijn we gestart met onze camper ervaringen. We denken ook nog na over een vouwwagen of een caravan. Het lijkt ons niet niet praktisch omdat we eigenlijk elke dag willen trekken. Een dag op een camping blijven is voor ons eerder uitzondering dan regel. We kiezen dus voor een camper en besluiten er eerst maar eens een te gaan huren. Zonder enige ervaring huren we dus een Chausson Flash (bouwjaar 2008) met een lengte van 7 meter bij een verhuurbedrijf in Groningen. Na drie weken waren we verkocht en hadden we ook meteen onze eerste wensen lijstje gereed. De kleine garage had niet onze voorkeur. Verder vonden we de hoge fietsdrager niet praktisch. Het raam in de natte cel vonden we wel een uitkomst omdat de douche zo op een eenvoudige wijze ook buiten gebruikt kon worden. Het dwarsbed is iets waar we zelf niet voor zouden kiezen. Dat geklauter over elkaar heen vonden wij te veel gedoe.

2014

Schotland @ 2014

In 2013 gaan we we weer met de tent. Dat kwam zo uit. In 2014 vervolgden we onze zoektocht naar kamperen 2.0. We huurden wederom een camper. Dit keer bij Camper Casa in Stompetoren. Een Giottline Windy W66 alkoof (6,95 meter). We gingen in het voorjaar dus we moesten met z’n drieën binnen kunnen slapen. We wilde weten of een alkoof dan iets voor ons zou zijn. De Giottline was van alle luxe voorzien en 7 meter lang. Samen met de fietsdrager was hij bijna 7,50 meter. De alkoof was functioneel. Toch zouden we zelf eerder kiezen voor een ombouw van de zitgroep. Onze kinderen gaan niet meer zo vaak mee dus voor die ene keer is dat voor ons een betere oplossing. In de Giottline zat een grote garage. Het gaf heel veel gemak bij in en uitladen van spullen. Verder zat er een gasoven in waar we veel gebruik van hebben gemaakt. In Schotland waar weinig winkeltjes en bakkers waren hadden we elke ochtend verse afbakbroodjes. Heerlijk ! Ook de grote koelkast en de aparte vriezer stonden op ons verlanglijstje.

2015

De Alpen @ 2015

In 2015 hebben we voor de laatste keer een camper gehuurd. Voor de tweede keer bij Camper Casa in Stompetoren. Een Carado T135 (6,23 m) met een frans bed. Hoe groot moest een camper eigenlijk zijn? We wilde graag weten of een kleinere camper ons zou bevallen. Het merk Carado beviel ons erg goed. Geen poespas maar wel functioneel. Voor ons een optie als we zouden gaan aanschaffen. Ook de 130 pk Fiat kwam op ons lijstje want die gedroeg zich in de Alpen prima. De lengte van 6,23 meter was voor ons te klein. In de zomer met twee personen kan het nog. In het voor- of naseizoen of als je met vier personen wilt reizen dan is het te klein en zit je teveel op elkaars lip. We misten de gasoven die we in de vorige camper wel hadden.  De garage was aan de kleine kant. Ook het Franse bed had niet onze voorkeur. Tot slot misten we een dwars bankje naast deur. De fietsendrager zat op de goede hoogte en natuurlijk was de camper vanwege zijn lengte wel goed hanteerbaar.

2016-heden

Frankrijk @ 2016

In 2016 hebben we onze eigen camper gekocht. We hebben alle merken bekeken en heel Nederland door gecrost. Uiteindelijk bleven er twee opties over. Een Hobby Siesta T-Edition of een Carado T448. We kwamen er in de onderhandelingen qua prijs niet uit met de Hobby. Diezelfde camper staat anno 2017 nog steeds in de showroom ! De prijs is inmiddels 7500 euro gezakt maar hij is nog niet verkocht. Ben benieuwd wie er nu nog een nieuwe camper koopt met bouwjaar 2015. Wij zouden dat in ieder geval niet doen. Het is dus de Carado T448 geworden. Met een lengte van 7,40 meter, met een Fiat Chassis en een 130 pk motor. Er zitten enkele bedden in en een bankje naast de deur waardoor we met 6 personen kunnen zitten. De camper is voorzien van energie zuinige led verlichting en een grote garage waar 2 fietsen in kunnen. De camper is verder voorzien van een gasoven, een grote koelkast (160 liter) en een aparte vriezer. De dinette kan worden omgebouwd tot een extra tweepersoons bed. Op de camper zit grote vaste luifel, een Truma duo control CS en twee gasflessen waardoor we niet ‘s-nachts een gasfles hoeven om te wisselen. De camper is uitgerust met M&S banden, een geïsoleerde afvalwater tank en Truma combi 6 verwarming zodat we er ook buiten het zomerseizoen mee weg kunnen.