Kamperland

Samenvatting

3 dagen onderweg |  310 km gereden | 35 km gefietst

We bezoeken Kamperland en nemen een kijkje bij de koeien die na een lange winter de wei weer in mogen. We genieten verder van kunst, klassieke muziek en Russische orthodoxe historie.

Vrijdag 23 maart 2018 @ Kampen

Om 12:00 uur rijden we richting Kampen waar dit weekend straatmuziek op het programma staat. De reis gaat voorspoedig en tegen 14:00 uur zetten we de camper neer op de camperplaats in Kampen. Dat is zeker geen gezellig plekje op de parkeerplaats van de turnhal. Omdat we weinig in de camper zullen zijn en het op loopafstand is van het centrum van Kampen moet het maar voor een keer. Daarnaast zijn de dichtbij gelegen campings nog niet open. We betalen € 7.00 bij de parkeerautomaat voor 24 uur.

Camperplaats Kampen

We laden de fietsen uit en fietsen 17 km naar het centrum van Zwolle. Daar komen we om 15:00 uur aan. We starten met een bezoekje aan Museum de Fundatie. Een prachtig gebouw waar oud en nieuw elkaar fantastisch aanvullen. Alleen het gebouw zelf is al en lust voor het oog. We hebben gratis toegang met onze museumjaarkaart.

Museum de Fundatie

In het museum is momenteel een tentoonstelling van Neo Rauch.Hij maakt schilderijen waarvan men zegt dat het lijkt of het dromen zijn. Daar zijn we het mee eens. In één schilderij zitten zoveel verschillende onderwerpen die niet met elkaar te rijmen zijn dat het eigenlijk alleen in een droom zou kunnen voorkomen. Wel bijzonder !

Neo Rauch

De vaste collectie is klein maar met van Gogh, Jan Cremer, Mondriaan en Paul Citroen. We bezoeken het museum op onze eigen manier en na een uurtje zijn we er doorheen. Leuk ! Het gebouw zelf is zoals gezegd ook een plaatje van binnen met onder andere een mooi uitzicht over de stad vanuit de koepel.

Uitzicht over de stad
Mooie combi met oud gebouw !

Na het museum drinken we een m,eer dan goede bak koffie met zelf nog betere appeltaart bij Espressobar Maling. Aanrader ! Daarna slenteren we op ons gemak door het centrum.

Zwolle

We kopen verder niets en tegen 18:00 uur stappen we op de fiets terug naar Kampen. ‘s-Avonds lopen we nog een rondje door de stad waar het koopavond is.

Zaterdag 24 maart 2018 @ Nunspeet

Na een rustige nacht werken we eerst even de website bij en daarna vertrekken we met de camper naar Erf 1 sinds 1432. Het is het bedrijf van de familie Bruins. We worden vriendelijk ontvangen. We zijn de eerste en dat is maar goed ook want nu kunnen we de camper nog fatsoenlijk parkeren. Een uur later zijn er meer dan 300 mensen op het erf. Ontzettend wat een belangstelling. Vanzelfsprekend zijn er veel kinderen. We kijken eerste even in de stallen. Onze vriendinnen staan al vol ongeduld te wachten. Wat zijn het toch heerlijke beesten.

Loeigave koeien

In een stal verderop liggen de kalfjes. Ook al van die knuffelbeestjes. Een pasgeboden kalfje ligt in het hooi en laat zich even verwennen door Laura. Het lijkt de poes wel, met dichtgeknepen oogjes geniet ie van de aai over de kop.

Knuffelkalf

We drinken een bakje koffie en proeven de zelf gemaakte kaas van de familie. De extra belegen die gerijpt is in de 300 jaar oude kelder bevalt ons het beste en we kopen een lekker stuk voor bij de borrel vanavond. We nemen ook verse hangop met appel, kaneel en kersen mee. Mjamiie ! Ondertussen is het druk geworden. Ik schat wel meer dan 300 mensen. Leuk al die belangstelling. We lopen allemaal de dijk op zodat we goed zicht hebben op de uitgang van de stal waar straks de koeien naar buiten zullen komen.

Over belangstelling niet te klagen

Precies om 12:00 uur gaat de stal open. De eerste koe springt bijna door de lens van Laura 🙂 Achter elkaar sprinten ze de wei in. Een heerlijk gezicht waar je zelf ook wel blij van wordt. Geniet even van ons filmpje

Na een half uurtje is er weer rust in de wei en gaan we weer weg. Dat is echter een beetje lastig met al die auto’s langs de dijk. we zitten klem en moeten wachten tot er een auto wordt verplaatst. Maar ach we zijn toch blij.

Klem

Na een kwartiertje is de chauffeur gevonden en kunnen we op weg naar Kampen waar we op zoek gaan naar Bach in the Subways

We parkeren de de camper niet op de camperplaats maar ernaast en lopen de stad in. In het programma staat dat er om 14:00 uur een sessie is bij kapper van Dongen in Kampen. Het is een hele leuke kapper. Als ik meer haar had gehad liet ik mij hier knippen 🙂 In de oorspronkelijke bovenwoning met kamer en suite staat een piano. In de voorkamer speelt een klein groepje muzikanten voor een publiek van 10 man. We zitten onder andere op de kappersstoelen. Hoe leuk is dat ?

Het publiek
Op een hele oude viool
Een echt strijkorkest

Er wordt gespeeld op hele oude instrumenten en het klinkt goed. Vrolijke noten zo van Bach. Vanzelfsprekend weer heel anders dan Brahms waar we vorige week naar luisterden in de Philharmonie in Haarlem.

Het groepje komt uit verschillende landen en speelt ongeveer 6 nummers met 3 violen, een cello en een fluit.

Na 45 minuten is het concert voorbij. Een kwartier later komt er een andere groep bij deze kapper. Daar wachten we niet op maar we lopen naar de IJssel voor een gebakken visje. De voorbereidingen voor Sail Kampen zijn daar al begonnen.

Voorbereidingen voor Sail Kampen

Na het visje lopen we naar het Iconenmuseum. Mijn moeder had iets met iconen. In het museum wordt het verhaal achter Iconen verteld. Het is een klein museum maar er hangen verschillende exemplaren die bijna allemaal zijn geschonken vanuit privé collecties. Best mooi maar wij vinden het wel veel van hetzelfde.

Icoon op hout

Na dit bezoekje lopen we terug naar de camper. We rijden een half uurtje naar Nunspeet waar we de camper neerzetten op Camperplaats de Zwaan: de camperplaats van het jaar 2011.

Camperplaats de Zwaan

Een prachtige plek middenin de weilanden, volledig verhard en met keurig sanitair. Voor € 14,00 per nacht. Een plek om terug te komen. Zondag luieren we wat en rijden we terug naar Driehuis.