Gaasterland

Het Gaasterland, in het Zuidwesten van Friesland, is een prachtig afwisselend gebied met water, bos en weide. Holland op zijn best zullen we maar zeggen. Wij bezoeken Workum, Hindeloopen, Stavoren en Sloten. Voor de eerste keer ontbijten we buiten voor de camper.

3 dagen onderweg  | 345 km gereden |  90 km gefietst

8 april 2016 @ Workum

Zoals gebruikelijk rijden we vrijdag voor het eten weg. We rijden dit maal naar het Noorden en via de afsluitdijk bereiken we Friesland. Het is heerlijk weer en richting het Noorden hebben we geen enkele last van verkeersdrukte. Via Bolsward rijden we richting Workum waar we rond 18:00 uur aankomen op de camperplaats van de familie Abma. Een basic camperplaats (zonder sanitair maar wel met stroom) op het boerenerf. Omdat het nog erg drassig is kunnen we op de betonplaten staan.

Camperplaats familie Abma

We worden vriendelijk ontvangen door de beheerders en door de koeien die nog op stal staan. Koeien behoren tot onze favorieten dus foto’s van dit vriendelijke dier komen regelmatig terug in dit blog.

Onze vrienden

Een prima plek voor ons waar we vast nog eens terugkomen. We eten vers brood en lezen nog wat voor we gaan slapen.

9 april 2016 @ Mirns

We slapen lekker uit en na het ontbijt beginnen we met een fietstocht naar Workum en daarna door naar Hindeloopen. In Hindeloopen nemen we koffie met appelgebak aan de oude haven. Het is heerlijk voorjaarsweer zo in het zonnetje.

De oude haven in Hindeloopen

Na de koffie fietsen we terug naar Workum waar we wat boodschappen doen bij de Poeitz. Dat is een regionale supermarktketen 🙂 Rond het middaguur arriveren we weer op de camperplaats. Na de vrijwillige bijdrage (de camperplaats is in principe gratis) rijden we naar Mirns waar we gaan staan op de camperplaats de Braamberg. Dit is een fantastische plek aan de bosrand en aan het IJsselmeer. Je kan er dus wandelen, fietsen, zwemmen en surfen. Alweer een plek waar we nog eens naar terug zullen gaan. We zetten de camper vooraan op de speciale plaatsen voor campers.

Camping de Braamberg

Gelijk stappen we weer op de fiets en fietsen langs de IJsselmeerdijk richting Stavoren. In de zon en met de wind in de rug gaat dat wel erg lekker.

Onderweg

In Stavoren pakken we een terrasje in de zon met uitzicht op het wereld beroemde vrouwtje dat starend uitkijkt over de voormalige Zuiderzee.

De vrouwe

Met een biertje en een kaasplankje in de zon worden onze camperervaringen alleen maar aangenamer. Na een uurtje relaxen fietsen we terug naar de camping. Vandaag hebben we totaal 50 kilometer gefietst! Op de camping gaan we achter de camper in het zonnetje zitten.  Het lijkt waarachtig wel zomer en het is pas 9 april. We eten pizza en na het eten wandelen we nog even langs het IJsselmeer en door het bos achter de camping. De zonsondergang is minder mooi dan gehoopt maar levert toch nog een mooi plaatje op.

Het zonnetje gaat onder
10 april 2016 @ Driehuis

Vandaag is er regen voorspeld tot aan de lunch, maar zoals wel vaker zitten de weermannen er weer helemaal naast. Om 09:00 uur zitten we voor de camper in de zon aan de vers gebakken croissants.

Eerste ontbijt voor de camper dit jaar

We pakken daarna de fiets en besluiten een grote ronde te rijden richting Sloten en Balk. Het is een tocht met zuiver Hollandse tafereeltjes.

Halverwege drinken we alweer koffie met appelgebak. Ditmaal in de stad Sloten. We fietsen daarna via Balk terug naar Mirns. Een tochtje van totaal 40 km.

Sloten

Op de camping lunchen we nog even voordat we weer richting huis gaan. We rijden terug via de dijk Lelystad – Enkhuizen en drinken nog even een kopje koffie bij broer Tom. Het was wederom een fantastisch weekend.