Franse West-kust

Samenvatting

21 dagen onderweg | 3985 km gereden

De kust tussen Saint Mont Michel en Nantes is erg mooi. Zwemmen in Biarritz is erg leuk om een keer te doen. De golven van soms 2-3 meter hoog zijn overweldigend. Op de terugweg zijn we via de grote rivieren gereden. Daar is het veel rustiger wat eigenlijk beter bij ons past. De omgeving rondom de Lot en de Dordogne is het mooiste. De Loire vonden wij een beetje saai.

De route

15 juli 2012 @ Merville

Het is de tweede dag van onze reis. Gisteren hebben we een tussenstop gemaakt in Donk (B). Dat was niet zo interessant. Vandaag zijn we in een stuk doorgereden naar Normandië. We rijden via de Pont de Normadie. Dat is een mooie ervaring.

Net als in Nederland eigenlijk

We overnachten uiteindelijk in Merville op de camping daar. Vlak aan de kust en voor ons prima voor één nacht.

Dit was wel een hele mooie zonsondergang

We staan op loopafstand van het strand. Het lijkt erg veel op de Nederlandse stranden.

16 juli 2012 @ Sainte-Mère-Église

Natuurlijk bezoeken we de stranden en een Amerikaanse begraafplaats in Normandië. We bezoeken achtereenvolgens de Batterie allemande de Longues sur Mer en de begraafplaats bij Omaha Beach. Ook na ruim 70jaar blijft het indrukwekkend.

Een strand met historie
iedereen kent de plaatjes maar de werkelijkheid is niet voor te stellen

Daarna rijden we door naar de “must see”  Sainte-Mère-Église. Het dorp uit de film de langste dag. Na afloop vinden we een camping in de buurt.

17 juli 2012 @ Le vivier sur Mer

We steken door naar Mont Saint Michel met het doel een bezoek te brengen.

Wat een mooie plaatje van Mont Saint Michel

Eenmaal ter plekke haken we heel snel af. Wat een volk ! Dat doen we wel een keer in het voorjaar ofzo. We rijden dus door en maken onderweg nog een tussenstop bij een oude spoorbrug.

Koffie bij een oud spoor

Uiteindelijk komen we aan in Le Vivier sur Mer. Dat is een mooi stukje kust met veel verval tussen eb en vloed. Als we aankomen wordt het eb en kunnen we een eind richting zee lopen. Prachtige slijkvelden.

De Franse Wadden
Een onvoorstelbaar mooi plekje

Dat is meteen heel anders. Ook hier veel slijkvelden. Dan is een douche in de camper toch wel erg makkelijk.

Ik krijg een wadloop flashback

We staan overdag op een parkeerplaats direct aan zee. Aan de kust staan allemaal huisjes waarmee, als het vloed wordt gevist wordt op krabben. Het levert mooie authentieke plaatjes op.

ieder huisje heeft een net

Tegen de avond gaan e naar de camping die 100 meter verderop ligt.

20 juli 2012 @ Olonne-sur-Mer

Na een rustdag rijden weer een stukje verder naar het zuiden en komen via de bekende akkers met zonnebloemen.

In de sporen van Van Gogh

In de buurt van Olonne-sur-Mer zoeken we naar een geschikte camping. We merken dat we aan zee zitten want de campings worden steeds groter en drukker. Niet wat we zoeken. Uiteindelijk vinden we een kleine en rustige camping op fietsafstand van zee zodat we nog even kunnen zwemmen.

21 juli 2012 @ Fouras

De volgende stop is een klein stadje dat vlak bij Fort Boyard ligt. Een oude gevangenis midden op zee. Fouras is een leuk stadje met een leuke en kleine camping direct aan het strand.

Fouras
No Filter

Als we terugfietsen worden we getrakteerd op de meest rode zonsondergang die we ooit hebben gezien. Onderstaande foto is niet bewerkt.

22 juli 2012 @ Lacanau

Bij de monding van de Gironde nemen we de pont naar Le Verdon sur Mer.

We hijsen de blauwe vlag

We rijden nog een stukje en nemen een camping in de buurt van Lacanau. We willen graag een keertje in de hoge golven zwemmen. Dat valt dus tegen. De golven zijn er vandaag niet zo hoog en de camping is verschrikkelijk. Wat een drukte. Niets voor ons. Omdat onze jongste jarig is blijven toch maar een dagje staan.

24 juli 2012 @ Biarritz

De dag erna rijden we naar het meest zuidelijke puntje van de vakantie. De route er naar toe is gewoon saai. Vlak, veel zand en heel veel toerisme. Biarritz is een badplaats die haar allure heeft weten te behouden. Een beetje chique met mooie stranden en winkelstraten.

Altijd lastig op foto maar deze zijn heel hoog !

We zetten de camper voor € 10,00 per nacht op de camperplaats vlak aan het strand. Hier zijn de golven wel bizar hoog. Een hele ervaring en erg leuk om een keer te doen.

Zou een aquarel kunnen zijn

s’-avonds maken we nog een mooie strandwandeling en genieten we van een mooie zonsondergang.

25 juli 2012 @ Lourdes

Eerst zetten we  oudste zoon op het vliegtuig terug naar huis zoals we dat ook hadden gepland. We gaan met z’n drieën verder en rijden aan de voet van de Pyreneeën. Idee was de bergen in te gaan maar dat hebben we uiteindelijk toch niet gedaan. Misschien een volgende keer. We eindigen in Lourdes. Dat is een beleving op zich. Wat een poppenkast daar.

Het is maar gewoon bronwater toch ?

Het is een mengeling van toeristen zoals wij en pelgrims (die met bussen worden aangevoerd). Je kunt overal lege flesjes kopen om te vullen met het magische water uit de bron.

Streetart

We staan op een kleine terrascamping net buiten Lourdes zodat we op de fiets naar de stad kunnen. Kijkend naar de drukte in Lourdes viel dat weer mee.

26 juli 2012 @ Anglars-Julliac

We besluiten om via de rivieren Lot, Dordogne en Loire terug te rijden richting Nederland. Als eerste dus richting de Lot. Daar waren we al eens eerder geweest met de fiets. Met de camper lijken de bruggen toch wat smaller.

Altijd een beetje eng

De Franse dorpjes aan de rivier zijn nog net als 20 jaar geleden. De tijd lijkt hier gewoon stil te staan.

Frankrijk op zijn best

We overnachten op een hele leuke camping met extreem ruime plekken direct aan de rivier. We huren een kano en verkennen de rivier.

27 juli 2012 @ Domme

In Domme staan de op de camping Municipal aan. Een mooie camping direct aan de Dordogne.

Een municipal is altijd goed

Daar ontmoeten we vrienden die in de buurt op de camping staan

28 juli 2012 @ Souillac

We rijden een stukje stroom opwaarts tot aan Souillac. Aan de rand van het dorp staan we weer op een mooie rustige camping.

Het stroomt

Wat een verschil met al die drukte aan de kust ! ‘s-avonds gaan we op de fiets naar het dorp om wat te eten.

29 juli 2012 @ Chaumont sur Loire

We rijden een heel stuk naar het Noorden en bezoeken Chateau Chambord.  Ook hier zijn we eerder geweest maar toen met de fiets.

Chateau Chambord

Het is en blijft een imposant kasteel. Langs de Loire staan er nog veel meer maar aan één per vakantie hebben wij er genoeg.

En nogmaals

We overnachten op een camping in de buurt van Chaumont, direct aan de Loire. Het vinden van een geschikte camping bleek uiteindelijk lastiger dan gedacht. De Loire is minder mooi dan we ons herinnerde. Van de drie rivieren is de Lot toch het mooiste.

2 augustus @ Diever

Van Chaumont rijden we in een keer terug naar Nederland. We maken nog even een kleine tussenstop met overnachting in het dorp Baarle Nassau en rijden daarna door naar een natuurcamping in Diever.

Opa met Rik

Dit zijn de campings waar we graag staan. De volgende dag leveren we de camper weer in in Gieten. Het was een mooie reis en de eerste ervaring met een camper zijn erg positief.