Exmoor

We blijven vandaag in Porlock staan en verkennen op de fiets een deel van het nationale park Exmoor. Het wordt een tochtje langs mooie vergezichten, wilde paarden en extreem steile heuvels. We beginnen met een rondje door het dorp. Porlock is een klein vriendelijk dorpje met relatief veel horeca en wel 2 campings. Naast de camping waar wij staan is er een tweede camping (Sparkhayes) die iets eenvoudiger is en geen stacaravans heeft. Deze camping staat niet in de campercontact app.

We lunchen nog op de camping en stappen daarna op de fiets. Als eerste fietsen we naar Porlock Weir. Porlock Weir is heel klein en ligt direct aan zee en is vooral toeristisch ingesteld.

Er staan mooie huisjes, er zijn verschillende pubs en er is een jachthaven. We fietsen de heuvel op en komen uiteindelijk bij een poort waar we worden tegengehouden. Een tolweg. Nou is dat niet zo’n probleem maar de weg is niet toegankelijk voor fietsers en wandelaars. Te gevaarlijk zegt Dennis die de tol incasseert. We pakken de kaart erbij want dit is ingewikkeld. Veel alternatieven zijn er niet. Gelukkig ziet Dennis het licht. Onze e-bikes zijn natuurlijk een soort motorbike. Dus we mogen alsnog de tolweg op. We betalen 50 Pence aan toll en rijden de heuvel op.

De toch omhoog is prachtig en loopt langs een beekje. De weg is uitzonderlijk slecht en steil. Boven komen we uiteindelijk uit op de doorgaande weg van Porlock naar Countisburry. De zon schijnt mooi tussen de boompjes door.

We fietsen een stukje terug en komen bij een Porlock Parking, de camperplaats die wel op de app staat. Die is werkelijk prachtig. Als we geen stroom nodig hadden gehad hadden we hier graag gestaan. Zelfs de genoemde ijscokar staat er.

We worden gelijk getrakteerd op een bezoekje door de bekende pony’s van Exmoor. Eigenlijk best wel beetje eng als ze dichtbij komen.

De bekende pony’s van Exmoor

Na een ijsje nemen we de weg naar Edgcott en fietsen over de heide. Onderweg zien we wederom pony’s maar ook schapen en highlanders. Als de zon op het landschap schijnt ziet het er dramatisch uit.

De afdalingen en heuvels zijn kort (1-2 km) maar ook extreem steil. Zelf met onze e-bikes is het bijna niet te doen (25% helling). Maar het lukt hoewel de batterijen van onze fietsen wel leeg zijn na 25 km J

Onderweg even wat drinken

’s-Avonds wandelen we nog even naar het strand in Porlock. Niet echt fijn om daar te zwemmen want het bestaat uit grote keien. Natuurlijk wel weer een locatie voor een mooi plaatje bij zonsondergang.

Strand bij Porlock

Porlock is inmiddels nagenoeg verlaten en ziet er mooi uit in de schemering. Morgen gaan we weer een stukje verder.