Elfstedentocht

Samenvatting

3 dagen onderweg |  550 km gereden |  30 km gefietst

Ons jaarlijkse weekend met Cock gaat dit jaar naar de Friesche Elfsteden. We bezoeken elf fonteinen in elf Friesche steden in 3 dagen

Donderdag 21 juni 2018

Na het avondeten vertrekken we richting Friesland. Helaas is dit weekend de alom bekende Schaapscheerderskou. De wat? Inderdaad de schaapscheerderskou. Een periode midden in juni waarin het een paar dagen opeens herfstachtig koud is. Dit weekend dus met temperaturen rond 12’C ! Hij is fijn. Omdat het ook nog eens hard waait moeten we ons plan om via de afsluitdijk te rijden laten varen. We rijden dus andersom richting Friesland en eindigen op de voor ons bekende camperplaats Ouwediek in Uddel. Een rustig plekje waar we een rustige nacht hebben zonder camper die door de wind heen en weer wordt geschud.

Ouwediek in Uddel
Vrijdag 22 juni 2018

De volgende morgen staan we bijtijds op want er staan 4 steden op het programma vandaag. Na het ontbijt rijden we als eerste naar Sneek. Het parkeren is wat ingewikkeld maar na enig zoekwerk parkeren we op de weg voor de camperplaats zodat we in 5 minuten naar het centrum kunnen lopen. Sneek vinden we leuk maar niet heel erg bijzonder. We slenteren wat door het centrum.

We willen dit weekend de elf fonteinen bezoeken.  Elf fonteinen door elf top kunstenaars in de elf Friesche steden. Nou daar was al heel wat ophef over in de media dus de verwachtingen zijn hoog gespannen 🙂 De eerste fontein in Sneek kan onze goedkeuring wel dragen. Op een passende plaats en zeker passend binnen het straatbeeld. Uit de hoorn stroomt het water. Driehuis, may i have your votes please….. Een 7,5 voor mij.

De fontein van Fortuna in Sneek

We kopen nog even suikerbrood bij de bakker en gaan vervolgens snel verder naar IJlst, onze tweede stad.

Rond de lunch komen we aan in IJlst. Daar hebben we een prachtige parkeerplaats aan de rand van de stad. En daar staat ook meteen de fontein. Wij vinden het een uitstekende keuze om die zo ver mogelijk uit het centrum neer te zetten. Wat een foeilelijk ding is dat. Made in China is de eerste indruk. Als het zonnetje doorbreekt zien we de bedoeling. De rimpels die de fontein veroorzaakt in de bak met water geven bijzondere weerspiegelingen in de spiegels. Op zich leuk voor in de Efteling maar niet in een historisch stadje als IJlst. Een 4,0 zou ik zeggen.

Onsterfelijke Bloemen – Rikka in Ijlst

We lopen een rondje langs de kenmerkende overtuinen. Als we langs de bakker lopen ruikt het naar Sinterklaas. Anijs dus. Mmmmmm. We gaan nogmaals naar de bakker en we vragen wat er zo lekker ruikt. Het blijkt Kalverpoot te zijn. Kalverwat ? Friesche koek wat een beetje op Taai Taai lijkt. Okay dan. We kopen dus ook warme Kalverpoot vers uit de oven.

De overtuinen in IJlst

En wederom rijden we verder en nu naar Sloten. De derde stad op onze ronde. Ook daar is het prima parkeren langs het water net buiten de stad. We lopen de stad weer in en komen direct langs de derde fontein. Het is een opeenstapeling van potjes en pannen. Deze fontein is qua uiterlijk prima en past wel in het stadsbeeld. De fontein is van brons gemaakt wat ook okay is. Ik geef een 7,0.

De Kievit in Sloten

We lopen door het stadje en bezoeken onder andere de kerk. Zoals zo veel kerken in de Friesche steden eentje zonder opsmuk. Eenvoudig en daardoor gewoon mooi. We drinken een kop koffie op het terras en daarna is het tijd om weer verder te gaan. Als we de stad uitlopen zien we een grote rij met schildersezels staan midden in een weiland. Huh ? Even een kijkje nemen dus. Het is the colorfield performance 2018. Tientallen grote doeken die door verschillende kunstenaars worden beschildert gedurende het seizoen. Gewoon midden in het weiland en gratis toegankelijk. Buitengewoon leuk !

The Colorfield Performance in Sloten

Na dit onverwachte cadeautje gaan we weer verder op onze barre tocht. Het is niet zo zwaar als in 1963 maar toch, het valt niet mee hoor 🙂

We rijden naar de camperplaats voor de aankomende nacht. Dat is wederom een voor ons bekende plaats. We zetten de camper neer op camping de Braamberg. We luieren en eten wat en laten de vermoeide benen even rusten. Na de koek en sopie stappen we op de fiets voor een barre tocht tegen wind in naar Stavoren. We hebben 6 beaufort op de kop en ploegen er 7 km recht tegen in en ondertussen geen schapenscheerder te zien in deze kou ! Stavoren heeft vooral de naam mee. Als stadje stelt het niet veel voor vinden wij. We melden ons bij het vrouwtje van Stavoren maar die is ook niet zo spraakzaam op deze gure vrijdagavond. Ze staart wezenloos over het meer. Op naar de fontein. Daar was gedoe over en tja dat kan ik mij wel voorstellen. Wij vinden hem vooral leuk maar eerlijk gezegd is het wel een enorm groot plastic geval dat vooral leuk is voor de kinderen als het warm weer is.

De Vis voor Stavoren

We komen in gesprek met een toerist uit Duitsland die hier al jaren komt. Zij vindt hem afschuwelijk. De mevrouw van de snackbar waar we een ijsje kopen vindt hem wel leuk. De meningen verschillen dus. Ik geef hem een 6.5.

Elk nadeel heeft zo zijn voordeel dus met windkracht 6 in de rug zoeven we terug naar de camping waar we een rustige nacht hebben.

Zaterdag 23 juni 2018

We rijden na het ontbijt naar Workum waar we de camper parkeren op de carpoolplaats. We pakken de fietsen en fietsen als eerste naar Hindeloopen. Hindeloppen is in tegenstelling tot Stavoren een mooi bewaard Zuiderzee dorp. Autovrij en volledig in oude stijl. We starten met koffie en Oranjekoek in de Foeke.

Na de koffie maken we een wandeling door het oude dorp. Prachtige huisjes, kleine grachtjes en mooie straatjes. Ook de kerk is mooi en net als in Sloten eenvoudig en sober. En dan middenin het dorp staat daar de fontein. Nee! Laat het niet waar zijn. Dat kan niet. Made in Korea dit keer. Met glitterende paradijsvogels op een oude tak. En dat in de buurt van het prachtige oude museum Hindeloopen wat uit de Middeleeuwen dateert. May I have your points please? Nou liever niet maar goed: een 3 voor de moeite om vanuit Korea naar Friesland te komen.

Flora & Fauna en Hindeloopen

We lopen langs het schaatsmuseum en krijgen uitleg over de prachtige plavuizen vloer. Dat waren tegels die vroeger onder de huizen lagen. Nadat alle huizen in de jaren 80 werden voorzien van betonnen vloeren werden de tegels in het water gedumpt. De eigenaren hebben we er weer uitgevist (bij westenwind zo is ons verteld) en nu liggen ze hier en in de chocolaterie. Prachtig, ik zou ze thuis wel willen hebben.

We fietsen terug naar Workum, alweer onze 6e stad op onze tocht. Workum is een langgerekte stad met een mooie kern. Op het plein voor de kerk staat het antwoord van de Friezen op al die buitenlandse fonteinen. Een echt Friesch product: De Pauper fontein, in de volksmond de piemel fontein. De foto is derhalve gecensureerd. Het spijt ons maar dat is hem dus ook niet ! Omdat het geen officiële deelnemer is krijgt ie ook geen punten. We kunnen wel zeggen dat het geen voldoende zou zijn geweest. Wij genieten ondertussen van de oude gebouwen en waarderen het mooie standbeeld Uffing van de monnik van Workum.

De monnik van Workum

We wandelen naar het haventje en aanschouwen daar de fontein van Workum. We zijn sprakeloos. Dit is echt de overtreffende trap. Made in weet ik veel. Een 1,0 en dan rond ik hem naar boven af. Wat voor cultuurbarbaar bedenkt zoiets ? Gemaakt van zuiver chinees plastic en in de lieftallige kleurcombinatie goud met poep. Pffff, Je zal er tegenover wonen. Dat is dan een gevalletje planschade lijkt mij. Snel in de oranje kliko en recyclen dat ding. Maak er alsjeblieft bermpaaltjes van.

De Woeste Leeuwen van Workum

We gaan dus maar snel weer weg richting Bolsward. Bolsward is één van de leukste stadjes vinden wij. Klein maar met veel activiteit en keurig netjes in oude stijl behouden. Met zeilbootjes erbij. Een prachtig plaatje.

Bolsward

Op zoek naar de fontein verdwalen we en komen we uit bij de verkeerde kerk. Die bezoeken we dus maar even. We steken kaarsjes aan zoals in elke kerk. Vandaag is het een bijzonder kaarsje want het is op een dag na 15 jaar geleden dat mijn vader is overleden.

We lopen terug naar de juiste kerk. Daar staat de fontein. Die is helaas nog niet in gebruik. Jammer want hij is wel mooi. Een vleermuis van brons voor de prachtige oude kerk. Hij krijgt van mij een 7.5 onder andere vanwege de mooie locatie.

De Vleermuis in Bolsward

We kunnen de kerk helaas niet in want er wordt kennelijk gefotografeerd. Onze nieuwgierigheid maakt dat we boven de blindering met de Iphone toch even een plaatje schieten van de binnenkant van de kerk en… een wereldplaat made by Laura. Prachtig !

Oei van mooi !

We lopen weer terug naar de camper want het wordt al laat en we ‘moeten’ nog een stad vandaag. We rijden naar Harlingen en zetten de camper langs de zuiderzeedijk. Over de dijk fietsen we naar 8e stad op onze route. Wat is het toch heerlijk fietsen langs de Waddenzee !

Op de fiets over de dijk

In Harlingen is het even zoeken naar de fontein. Die ligt aan de buitenkant waardoor je over de pier naar het begin van de haven moet. Na enig zoeken vinden we hem. Deze is wederom leuk en passend al maakt ie wel een beetje raar geluid als hij het water uit zijn gat spuit. Dat nemen we maar voor lief. Hij krijgt een 7.0

De Walvis in Harlingen

Harlingen is een levendig Zuiderzee stadje. Een lekker sfeertje hangt hier. We nemen een biertje op het terras tijdens een van de spaarzame zonnige momenten dit weekend.

Proost

Na het bezoek aan Harlingen rijden we naar de camping. We kiezen voor theeschenkerij de Brinkhoeve. Een kleine camping met camperplaats in Wier. Een erg mooi plekje.

Camperplaats de Brinkhoeve

‘s-avonds wandelen we door het centrum van Wier. Dat is een wandeling van 10 minuten maar de omgeving is heerlijk rustig. Na de wandeling geeft Laura nog even een concertje op haar nieuwe ‘oefen’ speeltje 🙂

Ik speel de Bas
Zondag 24 juni 2018

Alweer de laatste dag van onze elfstedentocht met nog drie steden te gaan. We rijden naar het verst gelegen stadje Dokkum waar in 754 Bonifatius werd vermoord. We komen echter niet voor Bonitatius dus de tour door de stad slaan we over.

Dokkum

We lopen eerst naar de fontein en wat blijkt. De planning in Dokkum is niet helemaal goed geweest. Zeg maar gerust “klopje” (=knudde op zijn Fries). Halverwege het seizoen is de fontein nog niet eens geplaatst. Er wordt nog druk gewerkt aan de plek waar die moet komen. Dat is een barre teleurstelling. We kunnen dus ook geen punten geven en kunnen niet anders dan Dokkum diskwalificeren. Net als bij de elfstedentocht geen goede herinnering aan Dokkum, Rij je er helemaal heen en als je dan een stempel hebt moet je dezelfde weg weer terug !

We lopen maar een rondje door het stille stadje. Op zondagmorgen is hier werkelijk niets te beleven. Nabij het keerpunt van de Elfstedentocht laat Robert-Jan nog even zien hoe het moet als het een keertje niet dooit.

Terug naar Bartlehiem

We rijden vervolgens naar Burdaard voor een fietstocht langs de Dokkumer EE naar Leeuwarden. We zijn nog geen kilometer onderweg als we besluiten terug te keren. Het dooit behoorlijk en het is miezerig weer en zo worden we dus kletsnat. Dat is niet de bedoeling. We gaan dus verder met de camper en brengen een bezoek aan het elfsteden monument.

Het zal gebeuren !

We bewonderen alle tegeltjes van alle helden uit de voorgaande tocht. Het is een leuk monument !

Honderden gezichten
In de voetsporen van Escher

We rijden daarna door naar Leeuwarden, de voorlaatste stad van onze tocht. In Leeuwarden staan twee activiteiten op de agenda. Vanzelfsprekend de fontein maar we willen ook naar het Fries Museum waar een tentoonstelling is over Escher. We hebben geluk want de tentoonstelling ia nagenoeg uitverkocht ! Er zijn nog een paar kaarten voor 14:00 uur en die nemen we. De tentoonstelling is prachtig. Wat kon die man mooie dingen maken en hoe ! Met houtsnijwerk en dan zo precies. Het is bijna niet te geloven. We maken een replica van een van zijn bekende werken: Hand in spiegelde bol.

Na anderhalf uur hebben we alles gezien en gaan we naar de fonteinen voor het centraal station. In een woord prachtig ! Dit is nu weer moderne kunst die er wat mij betreft mag zijn. Overigens is fontein wel een ludieke benaming want er stroomt geen water uit maar waterdamp. De fontein krijgt een 8.0 en is daarmee de kampioen wat mij betreft.

Love in Leeuwarden

Inmiddels is het bijna 16:00 uur en we moeten nog naar Franeker en naar huis dus we gaan snel naar de camper. De fontein in Franeker bezoeken we op z’n Chinees. We rijden er langs, maken een foto en gaan snel weer verder. Sorry Franeker, volgende keer besteden we meer tijd. De fontein is overigens Mwoh, een mager zesje zou ik zeggen.

De Oortwolk in Franeker

Via de afsluitdijk rijden we weer terug naar Driehuis. Na Vlaanderen in 2016 en Eilandhoppen in 2017 was ook dit weer een geslaagd weekend.